Konsten att konsumera hela kakan, och att ändå ha den kvar
Hämnden bär Prada – Djävulen återvänder
Översättning: Katarina Jansson
Norstedts
Djävulen bär Prada blev en säljsuccé över hela välden. Romanen blev film med Meryl Streep som den djävulska chefen och en-prinsessas-dagbok-skådespelaren Anne Hathaway axlade huvudrollen Andy Sachs, praktikanten som sliter ont, medan Emily Blunt spelade rivalen Emily, som konkurrerade om samma åtråvärda anställning på Runway. Lauren WeisbergerBoken och filmen porträtterade modevärlden som full av mördande konkurrens. Och den djävulska chefen Miranda Priestley var bara ett lätt förklätt porträtt av Vogue-chefen Anna Wintour. Men Vogue heter här Runway. Vilket är något förvirrande eftersom det finns ett framgångsrikt modeprogram, som ska hjälpa fram unga designers, som heter Projekt Runway … Men nu är alltså den djävulska chefen tillbaka i Hämnden bär Prada.
Tio år har gått sedan händelserna i Djävulen bär Prada. Huvudpersonen Andy Sachs drömmer fortfarande mardrömmar om Miranda Priestley. Men annars ser hennes liv till det yttre bra ut. Andy är numera bästa vän med - och affärspartner till - sin forna rival Emily. Tillsammans har de startat en otroligt framgångsrik bröllopstidskrift och fått tag i en stenrik, snygg ung investerare som dessutom gifter sig med Andy. Andy har drömprinsen, drömjobbet och den bästa bästa väninnan man kan ha--- tillika den bästa garderoben och de dyraste skorna. Huvudpersonerna frossar även i den bästa maten på de dyraste restaurangerna och kommer ändå i alla minimala modekreationer. Vilket man kan se som en metafor för hela boken: den hänger sig åt ohämmat frosseri, lyxliv med osannolikt dyra designerkläder, väskor, skor, mat, fester, semesterar, hus i Hamptons och allt vad detta innebär. Men samtidigt vill den kritisera detta. Det blir ett slags ”äta kakan och ändå ha hela kakan kvar” scenario.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.