Song for Marion
- den sista kärleken är också vacker!
En julsaga av Charles Dickens är än idag en av världens mest
populära berättelser - den handlar om hur Ebenezer Scrooge, en ensam snål och
sur gubbe, vågar ge sig ut i livet och bli en nyttig och positiv del av ett större
sammanhäng, av samhället i stort. (Vilket inte hindrar att några av de bästa
komiska poängerna görs när Scrooge spelar rollen av “grinig gammal gubbe”).
En modern julsaga
Song for Marion följer samma formula som En julsaga. Terence
Stamp spelar Arthur, som är precis som Scrooge när det gäller att fjärma av
resten av världen och leva som om “every man is an island” (tvärt emot John
Donnes recept!). Han skriker visserligen
inte humbug men han skriker däremot “bugger off” till folk som sjunger utanför
hans hus --- och det är inte ens “Christmas carols“, vilket original-Scrooge
hatade.
Undantaget som bekräftar regeln
Arthur har däremot gjort ett undantag i livet: han har släppt in Marion
(spelad av Vanessa Redgrave) till sin hårt
avfjärmade sfär. Han har en person som är nära. Alla andra spelar ingen roll.
Och “alla andra” inkluderar även sonen. När den enda person de har gemensamt dör
förlorar de kontakten. Och Arthyr blir en 100%-ig Scrooge karaktär, alltid sur
och butter och nu utan kontakt med någon över huvud taget.
Nuets pigga ande ringer på
Men liksom ett spöke och tre julandar skakar liv i Scrooge och får honom
att bli en del av samhället så kommer en pigg och positiv ung körledare, likt
en godmodig ande av nuet, och skakar liv i Arthur och tvingar ut honom ur sin
bubbla av svårmod, sorg och surhet. Liksom julens andar i Charles Dickens En
julsaga drar hon sig inte för att ringa på mitt i natten. “Du sover ju ändå
inte”, konstaterar hon nytert.
Att vara i sin egen sfär
Genom den största delen av filmen är Arthur avfjärmad. Han har ständigt
något mellan sig och alla andra. En mur, ett stängsel, en husvägg eller en
rumsavdelare. När hela familjen ska umgås och baka umgås hela familjen och
Arthur ser till att hamna i en egen del
av bildrutan, avklippt från de andra genom en innervägg.
Till och med när det är konsert utomhus hamnar Arthur bakom en hög häck
eller en pelare och är återigen rent bildmässigt innesluten i sin egen lilla värld
-vilket understryker hur han är som person.
Att våga stå oskyddad utan rädsla
I slutet av filmen - och med den goda körledarens hjälp - klarar Arthur,
som har scenskräck (och möjligen också sångskräck),
av att stå på scenen och sjunga solo inför en publik. Helt oskyddad och inte
avfjärmad från andra människor. Det hela är som en framgångssaga i BBC-serien kören
med Gareth Malone, där musikens helande kraft får allt från skolungdomar till
unga soldatfruar att överkomma sina rädslor.
Absolut gehör för gamla människor!
Körledaren i filmen har däremot absolut gehör för gamla människor,
en ofta bortglömd del av samhället. Medan mycket av populärkulturen - och även
finkulturen - handlar om den första kärleken så är det få verk som handlar om
den sista, “tills döden skiljer oss åt“, och vad den stackars överlevaren ska göra.
Song for Marion blir därmed till något mycket mer än ännu en “kören-pastisch”,
den blir till En modern julsaga, utan jul, men med stämning. Charles
Dickens skulle kunna applådera förnöjt från sin himmel - även om han själv
oftast höll sig till den första kärleken som tema.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.