Inferno
- Dan Brown kommer ständigt tillbaka med nya konstiga mysterier
Titel: Inferno
Författare: Dan Brown
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Översättare: Lena Karlin och Peter Samuelsson
Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, är tillbaka. Dan Browns alter ego, eller en uppdaterad version av Indiana Jones? Robert Langdon klarar av att snubbla över mystiska symboler, ledtrådar och skattkartor nästan lika ofta som Fem gänget i Enid Blytons böcker.
Med utsikt över Florens
Platsen är som alltid ett exotiskt Europa. I Da Vinci Koden började mysteriet i Paris, med Mona Lisa och Louvren och ett mystiskt mord.
I Dan Browns nya bestseller börjar allt med att Robert Langdon vaknar upp med minnesförlust - han ser ut genom fönstret och upptäcker att han är i ett rum med utsikt i Florens.
Langdon må ha drabbats av minnesförlust, men hans konsthistoriska kunskaper är intakta - han känner direkt igen Palazzo Veccio. Frågan är bara: hur kom han till Florens, vad gör han där och vem försöker döda honom och varför?
Sienna - en sidekick med 208 i IQ
Snart är Langdon på flykt tillsammans med Sienna Brooks, en vacker, blond läkare med 208 i IQ, och de försöker lösa ett mysterium som bäst kan sammanfattas med orden “Dante-koden”. Om Da Vinci Koden handlade mycket om Leonardos Mona Lisa och Nattvarden så handlar Inferno mycket om Dante Alighieri och hans Divina Commedia - närmare bestämt den delen som beskriver helvetet: Inferno.
Langdons motståndare den här gången är ett vansinnigt geni som är fixerad vid två saker: världens undergång (gärna genom en farsot, en modern version av pesten eller digerdöden) och Dantes Inferno.
Langdon och Sienna jagar genom Florens, det är en kamp mot klockan för att lösa en mängd gåtor innan ett verkligt, modernt inferno utbryter.
Medeltida klass på mysteriet
Mysteriet börjar inte med ett mail eller ledtrådar nedkrafsade på ett vanligt papper nej, det lämnas via medeltida rullsigill.
“Langdon hade väntat sig något slags futuristiskt kärl, men innehållet i skyddskapseln var allt annat än modernt. Det sirligt snidade föremålet såg ut att vara av elfenben och var ungefär lika stort som ett paket mintpastiller."
“Det ser gammalt ut”, viskade Sienna. “Något slags …”
“Rullsigill”, upplyste Langdon och vågade till sist andas ut.”
Därefter följer den obligatoriska utvikningen till konsthistorien, det som gör att det känns som man växlar tempo från en snabb, bladvändande thriller till en populärvetenskaplig artikel från Illustrerad Vetenskap, Scientific American eller National Geographic. Det är ju därför som Dan Browns fans älskar Dan Brown, det känns ju inte som om man slösar med sin tid med att läsa en påhittad eskapistisk thriller, man lär sig ju så mycket under tiden.
Ständigt dessa små föreläsningar
“Rullsigillet, som hade uppfunnits av sumererna 3500 år före Kristi födelse var föregångaren till djuptrycket i tryckerikonsten. Ett sådant sigill med inristade dekorativa bilder bestod av en ihålig trumma genom vilken en axel i form av ett stift stoppades så att det kunde rullas som en modern roller över blöt lera eller terrakotta för att trycka en rad av symboler, bilder eller text flera gånger efter varandra.”
Varför har det här rullsigillet legat inneslutet som något slags biologiskt vapen i en titankapsel?
Langdon vänder på sigillet och upptäcker bilden av en trehövdad Satan som håller på att sluka tre olika människofigurer i sina tre munnar.
“Langdon flyttade blicken till de sju bokstäverna under djävulen, De sirliga bokstäverna var spegelvända i likhet med all text på tryckvalsar, men Langdon hade inga problem att läsa vad som stod - SALIGIA.
Sienna tittade kisande på texten och läste högt: “Saligia?”
Liten latin lektion
Nu är det dags för nästa mini-lektion, denna gång i religionshistoria och latin:
“Langdon nickade och kände kalla kårar längs ryggen när han hörde orden uttalas högt. “Det är en latinsk minnesregel som uppfanns av Vatikanen på medeltiden för att påminna kristna om de sju dödssynderna: superbia, avaritia,luxuria, invidia, gula, ira och acedia.
Sienna rynkade pannan. “Högmod, girighet, lusta, avund, frosseri, vrede och lättja.”
Langdon var imponerad. “Du har koll på latinet.”
“Jag är uppfostrad som katolik. Jag kan det här med synd.”
Pesten som straff
En stund senare är vi tillbaka i en konsthistorielektion när Langdon visar Sienna sigillbilden:
“Ser du den trehövdade, människoätande Satansfiguren? Den var vanlig under medeltiden - en figur som hade koppling till digerdöden. De tre käftarna är sinnebilder för hur effektivt pesten slukade människor.”
….
“Saligia står för mänsklighetens samlade synder, … som enligt medeltida religiösa läror …”
“Var skälet till att Gud straffade världen med digerdöden.”
Botticelli målade Helvetet
Nästa ledtråd är en bild av Botticelli av Dantes Helvetet.
Av Den Gudomliga Komedins tre delar - Helvetet, Skärseldenoch Paradiset, var Helvetet den överlägset mest lästa och mest minnesvärda.
En extra figur med en pestmask är ditmålad och “Catrovacer” är den mystiska signaturen. Vad nu det kan betyda? Både Langdon och smarta Sienna står frågande inför mysteriets nästa del.
En av världens 10 mest sålda böcker
Da Vinci Koden är ett av världens 10 mest sålda böcker.
De övriga 9 verken är: Bibeln, Borta med vinden och de sjuHarry Potter böckerna.
Da Vinci Koden är egentligen som en blandning av dessa tre genrer: lite religion, lite romantik och mycket fantastiska påhitt, men hela tiden stämmer grunderna: latinet och grekiskan och den ursprungliga mytologin, precis som i Harry Potter böckerna.
Harry Potter och Dan Brown levererar alltid samma sak
I likhet med Harry Potter böckerna vet man också vad man får när man läser Dan Brown.
En exotisk skildring av Europa, lite latin, lite konsthistoria, lite religionshistoria, något mystiskt samfund och en rafflande jakt där Robert Langdon har sällskap av en snygg, smart, yngre tjej.
Detta kan man vara lika säker på som att Harry Potter spelar quidditch, att Hermione är bäst på alla prov och att Lord Voldemort är hotet i alla sju Harry Potter böckerna.
Att veta vad man får
Man vet alltså vad man får, och det är en del av den säljande charmen med Dan Brown, dessutom har läsaren hela tiden illusionen av att man lär sig en massa, utan att för den skull läsa tung facklitteratur.
Som Dan Brown påpekar: inga omnämnda konstverk, vetenskapliga fakta eller historiska händelser är påhittade.
Men Dante är förmodligen inte lika förankrad i populärkulturen som Mona Lisa (och Leonardo da Vinci). Mona Lisa är även en pop-ikon, och “a household name”. Dante tillhör fortfarande finkulturen, trots att hans helvetesskildring blev marknadsförd för massorna av katolska kyrkan under medeltiden. Dante är alltså inte lika säljande som Mona Lisa. Inte lika charmig heller. Andy Warhol skulle hålla med.
Ett nytt hemligt samfund
Det mystiska samfundet i denna bok är inte frimurarna utan “Konsortiet“.“Konsortiet” är en privat organisation med kontor i flera länder. Av säkerhetshänsyn och för att skydda vissa privatpersoner har dess namn ändrats, skriver Dan Brown i förordet.
Inget går upp emot originalet
Liksom J.K. Rowling efter Harry Potter så har Dan Brown efter Da Vinci Koden sålt mycket, men inte lika mycket, som av originalsuccén. Infernooch Dante är inte lika charmigt och mysigt att läsa om som Mona Lisa och Leonardo Da Vinci. Sjukdomar, huvudvärk, pest och kolera och digerdöd och en modern farsot som ska radera halva jordens befolkning (och dessutom göra folk sterila) är på något sätt för verkligt obehagligt. Som i många science fiction romaner och filmer som nu är aktuella: det är inte ett alltför osannolikt scenario att en modern pest ska bryta ut eller att det knappt kommer att finnas några barn i framtiden. Inferno ger en domedagsprofetia som ligger i tiden, och som ligger långt ifrån den vanliga thrillereskapismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.