Premiär: 19 januari Cirkus, Stockholm. Sverigeturné som omfattar bland annat Malmö och Göteborg.
FAKTA
Regi, översättning och koregorafi: Edward af Sillén
Regiassistent: Magnus Borén
Ljusdesign och ljusoperatör: Peter Brunberg
Mask och peruk: Sari Nuttunen
Dekor och rekvisita: Hede ateljé
Skådespelare:
Tingeling: Pernilla Wahlgren
Peter Pans skugga: Per Andersson
Kapten Krok: Ola Forssmed
John Darling: David Batra
Wendy Darling: Clara Henry
Krokodilen: Hampus Nessvold
Peter Pan: Anton Lundqvist
Berättaren: Andreas T. Olsson
Jon: Johan Charles
Tekniker: Magnus Borén
Kitty och Tootles: Lily Wahlsteen¨
Tekniker: Nils Weibull
Tekniker: Stina Nordberg
Det ska vara Peter Pan i år! Vilken är den roligaste Peter Pan genom tiderna? Edward af Sillén levererar svaret i Peter Pan går åt helvete! Det här är komedi på (bokstavligen) högtflygande nivå och denna internationella megasuccé har nu blivit en svensk fullträff med många duktiga komediveteraner och några purfärska tillskott i ensemblen. Från Pernilla Wahlgren och David Batra till Clara Henry och Hampus Nessvold.
… här är en startelva som levererar på toppnivå. Redan innan ridån går upp.
Ola Forssmed och Per Andersson värmer upp publiken, kollar deras språkkunskaper och får halva parketten att engagera sig och hjälpa till med att dra sladdar. Det här är en pjäs som det är väl värt att komma i god tid till. Det finns en föreställning innan själva föreställningen drar igång … Och uppsättningen är interaktiv och engagerande. Med inövad spontanitet.
Edward af Silléns gyllene touch
Edward af Sillén står för regin och manusbearbetningen av det engelskspråkiga originalet och han har samlat en lysande laguppställning. Man misstänker att detta är en uppsättning som kan mäta sig med och även överträffa originalet. Edward af Silléns tolkning av Shirley Valentine (som nu turnerar med Maria Lundqvist i huvudrollen) överträffar originalet – som råkar vara en av mina personliga favoriter. Blir allt af Sillén rör vid till guld? The man with the theatrical Midas’ touch!
Komik som lagsport briljerar hela vägen in i mål
Visst är teater också en lagsport. Alla ska framhävas. Alla ska göra sitt jobb. Alla ska hålla sina markeringar och göra hjälpande assists och skruvade passningar. Alla ska någon gång få sätta den klockrent i krysset. Och alla gör jobbet i den här laguppställningen. Det här glittrar hela vägen in i mål.
Glittrar och tar smällar för laget
Apropå glitter. Visst är det några forwards som briljerar och glänser lite extra. Främst Pernilla Wahlgren som Tingeling, Fru Darling, husan och Tigerlilja. Här går det raskt mellan kostymbyten, dialektbyten och tonartsbyten.
Uppsättningens Peter Pan, alias Anton Lundqvist, kan verkligen konsten att ”ta en för laget”. Det smäller till rejält när flygscenerna går åt helvete. Märker publiken om han kraschar en gång för mycket eller en gång för lite? Det är tveksamt. De flesta har fullt upp med att gapskratta.
Vem blir matchens MVP?
Priset för ”most valuable player”, bästa ordduellant och bästa amatörmeteorolog, går till David Batra. Han får till och med sina medspelare (eller motspelare) att falla ihop i skrattsalvor. ”Breaking character” är ett faktum. I plural. Det är roligt när något extra går ”fel” i en pjäs som handlar om att allt går fel. Peter Pan och Wendy gömmer sig bakom scenerierna för att få skratta ut i lugn och ro medan självaste Per Andersson glömmer sina egna repliker för han har fullt upp med att skratta … Och David Batra? Han är deadpan. Så klart.
Komisk musikal blandar slapstick och ordekvilibrism
Peter Pan går åt helvete har fördelen att blanda många olika typer av komik och komisk musikal. Visst finns det gott om tillfällen för fysisk komik och ren slapstick. Visst är det kul att proppa in Hampus Nessvold i en krokodilkostym. Visst är det festligt när en allt mer desperat Tingeling hatar sin fula och livsfarliga klänning och blir allt argare. Men det finns också gott om plats för ordekvilibrism (något som göteborgaren Per Andersson i rollen som Peter Pans skugga utnyttjar till max) och karaktärsstudier.
Alla dubblerar sina roller
Betänk att alla i ensemblen spelar dubbla roller. Minst. Dels spelar de rollerna av välvilliga och ofta smått klantiga amatörskådespelare i gruppen Thalia. Dels spelar alla minst en roll i själva uppsättningen av Peter Pan, pjäsen i pjäsen.
Ola Forssmed innehar rollen av regissör (och Per Andersson är hans skuggande regiassistent). En regissör som till skillnad från Edward af Sillén lider av omvänd Midas’ touch (det vill säga: allt han rör vid går käpprätt åt helvete).
Visst går det fel för Kapten Krok
Ola Forssmed är alltså förutom en hårt prövad amatörteaterregissör även en frustrerad Kapten Krok (det är aldrig lätt att regissera sig själv!) och en minst lika frustrerad Herr Darling. Och visst går det ”fel” på riktigt för Ola Forssmed när han munhuggs med en man i publiken och slänger ut förolämpningar.
Hampus Nessvold spelar en klassisk ”nepo baby” som uppsättningen fick på köpet tillsammans med den svindyra roterande scenen, en inställsam amatörskådespelare som bara vill att alla ska älska honom … och så är han krokodil, sjöjungfru, lillebror Darling och Peter Pans understudy. Rivaliteten om vem som ska spela Peter Pan (vi hinner med tre stycken under kvällen) och åtskilliga kärlekstrianglar ger extra krydda till anrättningen. Visst är Wendy och Tingeling rivaler om Peter Pan. Men Peter Pan och krokodil-lillebror Darling är rivaler om skådespelerskan som spelar Wendy. Det är förresten ett genidrag att casta David Batra, Clara Henry och Hampus Nessvold som syskon.
Världens roligaste pjäs
Aldrig har det varit så roligt att se saker gå åt helvete.
Ja, förutom i The Play That Goes Wrong. Som är lika rolig. Speciellt för deckarfans. Peter Pan går åt helvete har en originaltitel som mycket riktigt lyder Peter Pan Goes Wrong och är gjord av samma team.
Från Agatha Christie till Sven Melander
The Play That Goes Wrong har korats till världens roligaste pjäs. Humorns motsvarighet till Agatha Christies The Mousetrap – världens mest framgångsrika deckardrama på teaterns tiljor. The Play That Goes Wrong har fått otaliga priser och gjorde stor succé i England, där den fortfarande spelas på Londons West End. Den brittiska succén följdes upp med en ännu större succé på Broadway – alla skådespelarna från originaluppsättningen var med, och filmregissören J. J. Abrams debuterade som teaterproducent. Ännu fler priser håvades in och sedan följde otaliga uppsättningar överallt i resten av världen. Den svenska uppsättningen – manus och regi – gjordes av Sven Melander.
Skrattfest med värdig utmanare
Nu har äntligen The Play That Goes Wrong fått en värdig utmanare om titeln Världens roligaste pjäs.
Det här är en skrattfest. Inga förkunskaper krävs om Neverland eller originalpjäsen av J.M. Barrie eller olika Peter Pan teorier. Inga förkunskaper krävs om hur det är att vara med i amatörteatersällskap. Det här är bara så genuint bra. En humoristisk fullträff.
Och jag vill ha med mig Tingeling hem. Vem älskar inte en arg älva? Nu väntar vi bara på spin-offen. Dokusåpan Tingelings värld går åt helvete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.