Förlag: Lovereads (Forum)
Utgivningsdag: 2022-10-24
Rekommenderas som årets bästa julfeelgood på svenska!
Tidlösa teaterdrömmar, H.C. Andersens Snödrottningen, inslag av succéfilmen Frozen och den alldeles sanna sagan om den svenska näktergalen Jenny Lind … liksom en oförställt romantisk hyllning till Julstaden Göteborg.
Jul i rampljus är helt enkelt underbar. Den allra bästa
romanen i en redan väldigt bra serie. I denna tredje och avslutande del
återvänder vi till Ulltuna och återser många gamla bekanta i små biroller och
gör nya bekantskaper i huvudrollerna.
Detta sätt att skriva “spin-off” uppföljare är mycket sympatiskt och inbjudande, för man måste inte (som undertecknad) ha läst de tidigare delarna i serien i rätt ordning, eftersom huvudrollerna är nya varje gång och läsandet bygger inte på några förkunskaper.
Att man känner igen miljöer och en del
favoritpersoner från tidigare romaner kan ses som små påskägg … eller julägg?
… som förhöjer upplevelsen för de redan invigda. Eller som något som
lockar nya läsare att lägga vantarna på tidigare delar i serien, som
“prequels“.
Praliner, polkagrisar och Mozart-kul
Precis som i de tidigare romanerna så doftar allt av äkta gammaldags
julstämning. Man vill verkligen besöka det där caféet i Ulltuna där alla
gemytiga karaktärer umgås och dricker kaffe och glögg och äter våfflor. Man
vill verkligen insupa doften av gammaldags karamellkok och pralintillverkning.
Den berömda karamellkokerskan i romansviten lär vara inspirerad av Amalia
Erikson, en tidigt framgångsrik kvinnlig egenföretagare och uppfinnaren av
försäljningssuccén Gränna polkagrisar.
När det gäller önskeplatser att besöka i romanvärlden … så vill man
givetvis gå på den där berömda julbalen och uppleva en konsert där den
talangfulla Harriet Hjort uppträder tillsammans med sin pianist Isak.
Isak är blind och en Mozart när det gäller absolut gehör. Han ser inte
noter, men han kan spela nästan vad som helst, till exempel alla låtar i en
musikal, efter att bara ha hört dem en enda gång. Dessutom … Allt som Isak
spelar låter lite bättre än när någon annan spelar samma melodier.
Från trasiga skor till svandun
Harriet Hjort är ett slags Jenny Lind figur. Tragisk barndom. Enastående
röst. En ankunge som blir till en svan, tack vare sin egen talang. Hon må ha
gått i trasiga skor, men hon är som gjord för att bli primadonna i en kreation
kantad av svandun.
När vi möter Harriet Hjort är hon dragplåstret i Gideons teatergrupp i
Ulltuna, det har hon varit sedan hon var bara fjorton år gammal. Men teatergruppen går mot svåra tider och
Harriet bestämmer sig för att söka lyckan i Göteborg, där hon hoppas få rollen
som Snöprinsessan, i en fri tolkning av H.C. Andersens Snödrottningen,
där Snöprinsessan är en god karaktär (liksom den populära Elsa i Frozen)
som är ute efter att rädda sin älskade Snöprins.
X-Factor anno 1902
Många har tänkt på samma sätt som Harriet Hjort. Hoppfulla aspiranter
köar ända från Hotell Eggers vid Centralstationen till Stora Teatern. Det här
är Idol eller X-Factor anno
1902. Efter en del intriger vinner Harriet rollen och prissumman, som ska rädda
hennes älskade teatersällskap i Ulltuna. Men livet i Göteborg är ensamt och
isolerat och teaterchefen som först verkade så charmig blir undan för undan mer
och mer hotfull … Från att ha bevittnat en hoppfull “rags to riches” historia,
så befinner vi plötsligt oss i en #MeToo historia, för 120 år sedan. Mycket har
förändrats i teatervärlden. Men mycket har inte alls förändrats. Historier om
maktmissbruk, gråzoner och gränser som hela tiden flyttas förblir desamma.
Modern romance baserad på vänskap och respekt
Harriet Hjort är en karaktär som man odelat hejar på. Liksom paret
Harriet och Isak. När ska de båda vännerna förstå att de är som gjorda för
varandra? Mycken romance kretsar kring jobbiga, svåra och svårmodiga karlar och
killar, världens Rochesters och Heathcliffs, “the Byronic hero”, vare sig de är
tonårsvampyrer eller superrika och hänsynslösa företagsmoguler. Det är trevligt
att se en klassisk romance som baserar sig på åratal av gammal vänskap och
ömsesidig respekt och liknande intressen. Det är dessutom härligt att få
uppleva en karaktär med funktionsvariaton i en huvudroll. Isak är smart, snygg,
rolig och konstnärlig. Han råkar också vara blind. Det är ingen stor grej. Isak
kan självklart vara “leading man” i alla fall.
Vackra skildringar av Julstaden Göteborg
Det finns många vackra skildringar av Julstaden Göteborg, en favoritscen
är när kärleksparet går på dejt och upplever det magnifika upplysta växthuset
mitt i Trädgården (Trädgårdsföreningen håller det öppet än idag). Där finns
bland annat en blomma som kallas Snöprinsessan.
Teatermiljön i sig är så tacksam, den passar till allt från komedi och
tragikomik till skräck. Allt från The
Play That Goes Wrong och Kungliga Patrasket till The Phantom of the Opera. Här
blandas komedi, romance och tragedi med små drag av skräck … en lynnig
teaterdirektör kan förgifta teateratomsfären minst lika mycket som en mordisk
“phantom”.
Många internationella bästsäljande feelgood författare, främst
amerikaner, använder numera nordiska miljöer med svenskt mys och danskt hygge.
Det är fint att se en svensk författare använda nordiska miljöer som hon har en
relation till, på ett internationellt glittrande sätt.
Språket är genomgående modernt och samtida, det finns inga gammaldags
eller dialektala uttryck. Inga läsare behöver oroa sig för att inte kunna hänga
med i dialogerna och handlingen är både snabbläst och lättläst.
Om kärleken till teatern och om faran med rampljus
Jul i rampljus handlar om att kämpa för att följa sina drömmar och om
kärleken till teatern, om det hårda konstnärslivet, men också om vänskap och
lojalitet, och om att med lite hjälp från vännerna överleva både rampfeber och
trakasserier på arbetsplatsen. När man lät sista sidan så kan man förnöjt
konstatera at Jul i rampljus är en titel som är mer passande än vad man
först kunde tro. Rampljus, liksom rampfeber, kommer att spela en stor roll i handlingen.
Skrivdatum: 10 november 2022
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.