Regi: Clint Eastwood
Titel: The Mule
Titel: The Mule
Baserat på: "The Sinaloa Cartel's 90-Year-Old Drug Mule" av Sam Dolnick, som handlar om Leo Sharp, en World War II veteran som blev chaufför eller "mule" för Sinaloa Cartellen när han var i 80-års ålder.
Medverkande: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Laurence Fishburne, Michael Peña, Dianne Wiest
Andy García, Taissa Farmiga, Alison Eastwood.
Land: USA; 2018
Distribution: Warner Bros.
Aktuell: På DVD; BD och VOD maj 2019
Clint Eastwood gör i filmen The Mule en liknande roll som Robert De Niro hade i The Intern --- alltså en hyvens äldre man som har en positiv inverkan på alla de stressade och tech-beroende yngre typerna i sin omgivning.
Andy García, Taissa Farmiga, Alison Eastwood.
Land: USA; 2018
Distribution: Warner Bros.
Aktuell: På DVD; BD och VOD maj 2019
Clint Eastwood gör i filmen The Mule en liknande roll som Robert De Niro hade i The Intern --- alltså en hyvens äldre man som har en positiv inverkan på alla de stressade och tech-beroende yngre typerna i sin omgivning.
Fast där slutar likheterna. Medan The Intern handlade om att shoppa dammode på nätet så handlar The Mule om droger.
Och är baserad på en sann historia.
Earl Stone är i 80-års åldern och populär och framgångsrik i botaniska kretsar --- år efter år vinner han pris för bästa nya daglilja. Att pyssla om blommorna är hans kall. Så en dag är han pank --- Internet har tagit över blomsterindustrin --- precis som modeindustrin!
Earl Stone är i 80-års åldern och populär och framgångsrik i botaniska kretsar --- år efter år vinner han pris för bästa nya daglilja. Att pyssla om blommorna är hans kall. Så en dag är han pank --- Internet har tagit över blomsterindustrin --- precis som modeindustrin!
Och han som har lovat att betala för dotterdotterns bröllop ... På hennes för-kalas (de har alltid såna stora för-kalas i amerikanska filmer) träffar han en mexikansk ung kille som tipsar honom om ett välbetalt jobb som chaufför. Han behöver bara köra en väska över gränsen och inte kolla i väskan ...
Earl Stone tackar ja, och betalar för bröllopet och är jättepopulär. Alla älskar en open bar!
Sedan måste han köra en vända till, för att rädda sitt hus och sin odlingar med dagliljor.
Sedan en vända till för att rädda sitt pancake-house, där alla krigsveteraner träffas ...
Sedan en vända till för att rädda "the local ice rink".
Sedan en vända till för att betala barnbarnets utbildning ...
Och så vidare.
Han är som en Robin Hood figur. Och det finns alltid behövande.
Men så tittar han i en väska. Och den är full med kokain.
Det moraliska problemet att bidra till att droger sprids tas ändå aldrig upp mer än så.
Earl verkar mest av allt glad över att köra bil och att prata med folk.
Han kör så bra för den mexikanska kartellen att han får större och större leveranser och blir tilldelad en handler som är högt uppsatt i organisationen.
Men någon mer håller koll, DEA-agenten Colin Bates (spelad av Bradley Cooper).
Det går inte att köra i all oändlighet.
Det tråkiga med filmen är alla dessa familje-tal. Tävlar amerikanska filmer om hur ofta de kan få in F-ordet?
Familjen som Earl har verkar dessutom vara skit, frun eller ex-frun har gnällig röst och gnäller hela tiden om att han inte är hemma, samtidigt förväntas han resa och sälja blommor och betala för allt.
Det går inte ihop.
"Vi älskar dig ändå, bara du är hemma ..." Eh ... så lät det inte, när han inte kunde betala bröllopet, och fick jobba för en mexikansk drogkartell!
Det andra som är tråkigt är att jakten är så totalt ospännande. Colin bryr sig BARA om att ta fast EN kille som kör, och det är Earl, som är den ende i kartellen som är trevlig och inte har skjutvapen på sig.
ALLA andra i kartellen är ju KVAR och de kommer ju att skaffa en ny, mer hårdförd (och beväpnad) typ som kör ... Colin & Co framstår som skitfega som ger sig på bara en person, och den ende som är obeväpnad och inte insyltad i sylten. De kunde spårat honom till maffiabossarna, som han kör till, de där som är upptagna med att skjuta varandra. Men det vågar inte snutarna så klart. De är nöjd med en obeväpnad gammal pensionär.
Slutscenen är att Earl odlar dagliljor igen och trivs med livet.
Ja, i verkligheten blev Earl mer eller mindre benådad, fick husarrest med sina blommor pga hög ålder, och det verkade han inte ha något emot. Han hade fått ut som spänning.
Men en 80-årig man i amerikansk film kan alltså få köra coola bilar, få ihop det med barnbarnsunga prostituerade och stirra skjutvapen oförväget i vitögat ... En kvinna i samma ålder (inte för att Dianne Wiest är i samma ålder) har bara att gnälla och klaga och ligga döende. I en liten roll.
The Mule ställer en hel del tankar som vad som krävs för att synas på bio --- och hur olika de kraven ser ut för kvinnor och män, samt vad de får lov att göra i handlingen.
Blommorna är dock fina och alla rara dagliljor i filmen är äkta och spelar sig själva.
De varar bara en dag. Det hörs på namnet.E
Kul att notera: dottern som Clint Wastwoods karaktär bråkar med i filmen spelas av Clints egen dotter Alison Eastwood. Även i verkliga livet har de haft ett stormigt förhållande. Äpplet faller som sagt inte långt från trädet.
BG
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.