Thomas Petterson och Birgitta Rydberg skakar loss!
Regi: Pär Nymark
Titel: Dubbel Trubbel
Originalmanus: Marc Camoletti
Svensk översättning och bearbetning: Pär Nymark
Medverkande: Thomas Petersson, Birgitta Rydberg, Pär Nymark, Anna-Karin Palmgren, Anna Rydell, Martin Rydell
Arrangörer: 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion
Premiär: 5 oktober
Plats: Lisebergsteatern
Publik: Fullsatt
Spelas till och med: 8 december 2018
Dubbel Trubbel är en uppvisning i högklassigt komedispel. Det här är komedikaos med lögnen som katalysator, en sanslös förvecklingsfars som gjort succé i både Paris och London, under titlarna Pyjamas pour six och Don't dress for dinner.
Lisebergsteaterns scen är noggrant och kärleksfullt inredd med 1970-tals design, in i minsta detalj. Som de på den tiden så trendiga dryckesvarorna, i det då så moderna drinkskåpet. Om bara mobiltelefoner hade funnits, istället för den läckra röda kobratelefonen på sidobordet i teak, hade denna förvecklingsfars aldrig blivit av. För det här utvecklas till en helg där alla får så många lögner att hålla reda på, att det är ett under att de kommer ihåg vad de sagt till vem, och varför ... Men vem kommer att ta vem, när den här helgen är över?
Planer som går i kras
Sven-Erik (Pär Nymark) hade planerat allt in i minsta detalj. Han hade ringt cateringfirman och bokat in mästerkocken Gittan (Birgitta Rydberg). Han hade bjudit in bästa vännen Jan-Åke (Thomas Petersson) som alibi. Han hade bjudit in älskarinnan Birgitta (Anna Rydell) och planerat att frun Victoria (Anna-Karin Palmgren) skulle vara bortrest. Men, men ... "The best laid plans of mice and men ..." Victoria bestämmer sig för att stanna hemma och pyssla om karlarna ordentligt på deras grabbhelg. Hur ska då älskarinnans närvaro kunna förklaras? Sven-Erik får en snilleblixt. Han säger att Birgitta är Jan-Åkes speciella väninna! Trots att stackars Jan-Åke skruvar på sig och grimaserar och protesterar på en gnällig halländska som får publiken att kikna av skratt. Thomas Petersson är så bra som hunsad bäste vän och minspelet är obetalbart in i minsta detalj. Han vill inte ha någon snygg modell-älskarinna från Stockholm. För han har redan en het älskarinna ... Nämligen Sven-Eriks fru!
För många flickvänner och fel kock ...
För att rädda situationen (och för att han inte kan säga till Sven-Erik att han redan har en älskarinna) beslutar sig Jan-Åke för att spela med, det är bara det att han blandar ihop damerna som anländer till huset och presenterar mästerkocken som sin flickvän ... vilket innebär att Stockholmsmodellen, som inte kan laga mat för fem öre, måste presenteras som mästerkock. Dessutom så verkar både Gittan och Birgitta bli förtjusta i den snälle Jan-Åke, medan Jan-Åke gör allt för att hålla flamman levande tillsammans med Sven-Eriks vackra fru Victoria ...
Precis när man tror att det inte kan bli mer invecklat, så kommer nya förvecklingar, och alla på scenen får höra olika versioner av Jan-Åke, som gräver ner sig djupare och djupare i lögnernas träsk. Samtidigt som han stärker sig med rejäla groggar från det generösa drinkskåpet, och både han och låtsasflickvännen Gittan blir mer och mer på lyset under kvällen som går.
Så många roller att spela, på en och samma kväll
Gittan påpekar att hon aldrig förr varit så många personer under en och samma kväll. Kanske inte. Men det har Birgitta Rydberg. I somras briljerade hon som Fars lilla tös på Fredrikdalsteatern, och även i den pjäsen bestämde hon sig för att rädda en stackars man som snärjt in sig i ett nät av lögner genom att spela en hel rad olika roller .... som bara blev roligare och roligare ju längre kvällen led.
Birgitta Rydberg har verkligen funny bones (och snygga ben) som hon visar upp under föreställningens gång, och hon är helt otroligt vig i alla sina roller.
Pjäsens höjdpunkt är en dansant scen mellan Thomas Petterson och Birgitta Rydberg, där de verkar väldigt övertygande som förälskat par. Om riktigt bra skådespelare brukar det ofta sägas att de stjäl scenen. Jag skulle snarare vilja säga att de är förhöjer scenen. Birgitta Rydberg är en scen-förhöjare, i varenda liten scen hon går in i.
När det gäller frågan vem som till slut tar vem i denna förvecklingsfars .... så ska svaret på den frågan inte avslöjas.
Från Paris till Lilla London
Det här är en fransk komediklassiker i en ny och väldigt svensk 1970-tals tappning. Allt utspelar sig i Göteborg och Thomas Peterssons hunsade huvudrollsinnehavare är en småtrist revisor från Halmstad. Succén från teaterkvarteren i Paris och Londons West End ska nu värma i höstmörket i Lilla London, alias Göteborg, där Liseberg redan börjat klä upp sig för Halloween mysrys. Då passar det även bra med skratt-mys på Lisebergsteatern.
Lisebergsteatern är som gjord för den här typen av varm och mysig nostalgi-komedi ... Och publiken njuter i fulla drag och skrattar för full hals. Bättre betyg kan en komedi inte få!
B.Graham
Dubbel Trubbel är en uppvisning i högklassigt komedispel. Det här är komedikaos med lögnen som katalysator, en sanslös förvecklingsfars som gjort succé i både Paris och London, under titlarna Pyjamas pour six och Don't dress for dinner.
Lisebergsteaterns scen är noggrant och kärleksfullt inredd med 1970-tals design, in i minsta detalj. Som de på den tiden så trendiga dryckesvarorna, i det då så moderna drinkskåpet. Om bara mobiltelefoner hade funnits, istället för den läckra röda kobratelefonen på sidobordet i teak, hade denna förvecklingsfars aldrig blivit av. För det här utvecklas till en helg där alla får så många lögner att hålla reda på, att det är ett under att de kommer ihåg vad de sagt till vem, och varför ... Men vem kommer att ta vem, när den här helgen är över?
Planer som går i kras
Sven-Erik (Pär Nymark) hade planerat allt in i minsta detalj. Han hade ringt cateringfirman och bokat in mästerkocken Gittan (Birgitta Rydberg). Han hade bjudit in bästa vännen Jan-Åke (Thomas Petersson) som alibi. Han hade bjudit in älskarinnan Birgitta (Anna Rydell) och planerat att frun Victoria (Anna-Karin Palmgren) skulle vara bortrest. Men, men ... "The best laid plans of mice and men ..." Victoria bestämmer sig för att stanna hemma och pyssla om karlarna ordentligt på deras grabbhelg. Hur ska då älskarinnans närvaro kunna förklaras? Sven-Erik får en snilleblixt. Han säger att Birgitta är Jan-Åkes speciella väninna! Trots att stackars Jan-Åke skruvar på sig och grimaserar och protesterar på en gnällig halländska som får publiken att kikna av skratt. Thomas Petersson är så bra som hunsad bäste vän och minspelet är obetalbart in i minsta detalj. Han vill inte ha någon snygg modell-älskarinna från Stockholm. För han har redan en het älskarinna ... Nämligen Sven-Eriks fru!
För många flickvänner och fel kock ...
För att rädda situationen (och för att han inte kan säga till Sven-Erik att han redan har en älskarinna) beslutar sig Jan-Åke för att spela med, det är bara det att han blandar ihop damerna som anländer till huset och presenterar mästerkocken som sin flickvän ... vilket innebär att Stockholmsmodellen, som inte kan laga mat för fem öre, måste presenteras som mästerkock. Dessutom så verkar både Gittan och Birgitta bli förtjusta i den snälle Jan-Åke, medan Jan-Åke gör allt för att hålla flamman levande tillsammans med Sven-Eriks vackra fru Victoria ...
Precis när man tror att det inte kan bli mer invecklat, så kommer nya förvecklingar, och alla på scenen får höra olika versioner av Jan-Åke, som gräver ner sig djupare och djupare i lögnernas träsk. Samtidigt som han stärker sig med rejäla groggar från det generösa drinkskåpet, och både han och låtsasflickvännen Gittan blir mer och mer på lyset under kvällen som går.
Så många roller att spela, på en och samma kväll
Gittan påpekar att hon aldrig förr varit så många personer under en och samma kväll. Kanske inte. Men det har Birgitta Rydberg. I somras briljerade hon som Fars lilla tös på Fredrikdalsteatern, och även i den pjäsen bestämde hon sig för att rädda en stackars man som snärjt in sig i ett nät av lögner genom att spela en hel rad olika roller .... som bara blev roligare och roligare ju längre kvällen led.
Birgitta Rydberg har verkligen funny bones (och snygga ben) som hon visar upp under föreställningens gång, och hon är helt otroligt vig i alla sina roller.
Pjäsens höjdpunkt är en dansant scen mellan Thomas Petterson och Birgitta Rydberg, där de verkar väldigt övertygande som förälskat par. Om riktigt bra skådespelare brukar det ofta sägas att de stjäl scenen. Jag skulle snarare vilja säga att de är förhöjer scenen. Birgitta Rydberg är en scen-förhöjare, i varenda liten scen hon går in i.
När det gäller frågan vem som till slut tar vem i denna förvecklingsfars .... så ska svaret på den frågan inte avslöjas.
Från Paris till Lilla London
Det här är en fransk komediklassiker i en ny och väldigt svensk 1970-tals tappning. Allt utspelar sig i Göteborg och Thomas Peterssons hunsade huvudrollsinnehavare är en småtrist revisor från Halmstad. Succén från teaterkvarteren i Paris och Londons West End ska nu värma i höstmörket i Lilla London, alias Göteborg, där Liseberg redan börjat klä upp sig för Halloween mysrys. Då passar det även bra med skratt-mys på Lisebergsteatern.
Lisebergsteatern är som gjord för den här typen av varm och mysig nostalgi-komedi ... Och publiken njuter i fulla drag och skrattar för full hals. Bättre betyg kan en komedi inte få!
B.Graham
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.