tisdag 31 oktober 2017

Gutenberggalaxen, Martin Luther, Facebook och Apple-generationen

Mark Levengood, Per Svensson, Antje Jackelén och Werner Jeanrond diskuterar Den besvärlige hjälten Martin Luther.
Foto: Belinda Graham.

Gutenberggalaxen, Martin Luther och virala fenomen

Den besvärlige hjälten. Knappast någon kan ha missat Martin Luthers 500 års jubileum i år. Fast det är ju inte Martin Luther som firas - utan hans 95 teser. Idag, 31 oktober 2017, är det exakt på dagen 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser på kyrkdörren i Wittenberg och därmed utmanades den katolska kyrkan på två fronter. Både dess ideologi och dess affärsmodell utmanades och ifrågasattes.

Teserna var ingen slutgiltig punkt. Teserna var en början på en diskussion - precis vad Martin Luther var ute efter. Så istället för att säga att vi firar Martin Luther i år, kanske vi borde säga att vi firar det fria ordet, yttrandefriheten, den öppna diskussionen ...

Bokmässan i Göteborg hade i år Tema Bildning, för att fira de 500-års jubilerande teserna, och Svenska kyrkan var officiell samarbetspartner.

Mark Levengood ger sig ut på Lutherspaning.

Mark Levengood och Martin Luther

Ett omtyckt seminarium leddes av Mark Levengood där han diskuterade Den besvärlige hjälten Martin Luther och hans arv idag med Per Svensson, Antje Jackelén och Werner Jeanrond. Det var lätt att konstatera att Martin Luther ses på helt olika sätt i Finland, Sverige och Tyskland. Marks fråga "Varför har Luther blivit så tråkig i Sverige?" verkade helt befogad. Luther är inte alls så tråkig i Finland, hävdade Levengood, som har tagit på sig uppdraget att göra Luther lite roligare.

Mark och Luther är namnet på SVTs nya satsning som firar reformationen 500 år --- del 2 av 4 i serien tog upp Luther, ordet och bokpressen.

1500-talets revolutionerande snabba medier

Man skulle kunna säga att Luther-firandet tjuvstartade i Sverige redan tidigare år - i alla fall på bokfronten - den som vill veta mer om Luther och hur han lyckades utmana den mäktiga katolska kyrkan kan införskaffa ett exemplar av den briljanta Gutenberggalaxens nova av Nina Burton, som vann Augustpriset för bästa fackbok förra året. 

Detta är inte en bok om Luther. Fast Luther finns så klart med i boken. Detta är en bok om 1500-talets medierevolution och om hur idéer kunde spridas blixtsnabbt, tack vare den nya tryckkonsten. Luther blev, skulle man säga idag, "ett viralt fenomen". Fast innan "viralt" var ett begrepp. 

Man kan också roa sig med att läsa reformationshistorikern Andrew Pettegrees lysande verk
Brand Luther: 1517, Printing, and the Making of the Reformation från 2015. Även denna bok har tonvikten på tiden, tidsandan och tryckpressen.

Vad hade Luther gjort idag? Haft en egen Youtube kanal?

Martin Luther slår huvudet på spiken.

Vilken anslagstavla är bäst att använda?

Det kan verka upproriskt att spika upp saker på kyrkdörren, med det var på sätt och vis helt normalt, kyrkdörren var forna tiders anslagstavla, och det var alltså tillåtet att annonsera där, gratis. (Dagens virala annonser kan vara betydligt dyrare!) Avlatsbreven var droppen som fick bägaren att rinna över - man kunde köpa syndernas förlåtelse (även till redan döda vänner och anhöriga som kanske inte alls ville bli förlåtna?) utan att någon äkta ånger var inblandad. Ett slags "kejsarens nya kläder" scenario som fungerar även idag, när man kan köpa sig fri från "utsläpp" genom ett slags utsläppsrätter och vips, så tar inte miljön skada alls. Det var hyckleriet som gjorde Martin Luther upprörd.
Vilka är de största hycklarna idag? Vad är dagens "kejsarens nya kläder" scam?

Originalteserna från 1517. Alla 95. På latin. 

Det behövs en ny Luther idag

"Why we need a 21st-century Martin Luther to challenge the church of tech. It’s 500 years since Martin Luther defied the authority of the Catholic church. It’s time for a similar revolt against the hypocrisy of the religion of technology" var den stridbara rubriken i The Guardian - The Observer häromdagen.

Sergey Brin (Google), Mark Zuckerberg (Facebook), Steve Jobs (Apple) och Jeff Bezos (Amazon) är de moderna husgudarna. Alla avgudar dem. Ingen får säga emot. De ger ju alla människor Produkter, Underhållning, Kontakt via Sociala Närverk. Gemene man tillbringar ungefär en timme dagligen med att tillbe Facebook. Utan att ifrågasätta varför, vad meningen med det hela är, eller vem som tjänar på det.

En tes är en början

Den nya generationen har blivit en generation av soffpotatisar som behöver ryckas upp menar skribenten John Naughton och den 31 oktober 2017 firar han 500-års jubileet av de 95 teserna med att själv "spika upp" 95 teser. På nätet förstås. På 95theses.co.uk.

Idag behöver saker inte tryckas.

Men en sak har inte förändrats på 500 år: en tes är inte en slutpunkt. En tes är en början på en diskussion. Det fria ordet reser vidare. Ja må det leva i 500 år --- och mycket, mycket längre.

Läs även:

http://tidningenkulturen.se/index.php/litteratur-topp/litteraturkritik/22292-litteratur-nina-burton-gutenberggalaxens-nova

Belinda Graham

måndag 30 oktober 2017

VINN! Bamse och häxans dotter!

Ny charmig Bamsefilm från Nordisk film Egmont! 
Ny spännande Bamsefilm!

Regi av Christian Ryltenius och Maria Blom.

Releasedatum på DVD: 1 december 2017

I filmen Bamse och häxans dotter möter Bamse, Skalman och Lille Skutt en häxflicka som heter Lova. 

Lova har flyttat in tillsammans med sin mamma Hatiora i den mörka skogen alldeles intill Bamse och hans vänner. Det som Lova önskar sig mest av allt är att få kompisar, för det är inte så lätt att vara dotter till en häxa. 

Samtidigt har Krösus Sork (världens girigaste sork) hittat guld i bävrarnas damm. För att kunna riva dammen och ta guldet lurar han Lova att trolla bort Bamse. 

Med Bamse förtrollad är det upp till alla barn att stoppa Krösus - och för att göra det så måste man vara sams. Bamse och häxans dotter är en äventyrsfilm för barn om hur viktigt det är att hjälpa varandra.

Filmen finns även som bok.
Maila: bokpanda@gmail.com före den 1 december 2017 och svara på en enkel fråga:

Vad heter häxans dotter i förnamn?

Märk mailet "Bamse"

Pris: 1-3: Bamse och häxans dotter på DVD.

Pris: 4 - 6: Boken som bygger på filmen.

FILM: Agatha Christie - Mordet på Orientexpressen

På Spåret med Hercule Poirot
LITTERATURKRITIK

På spåret med Hercule Poirot!


Agatha Christie
Mordet på Orientexpressen
Översättning: Helen Ljungmark
Originaltitel: The Murder on the Orient Express
Bookmark Förlag


Mordet sker när tåget går genom Jugoslavien. Varför? För att det ständigt är oroligheter i Jugoslavien, för att det är det enda land som inte lånar några detektiver till Orientexpressen. Med andra ord: laglöst land.
Agatha Christie
Mordet på Orientexpressen
ISBN: 9789188545282
Översättning: Helen Ljungmark
Förlag: bookmark


På Spåret med Hercule Poirot
Hösten 2017 går Agatha Christies tidlösa klassiker Mordet på Orientexpressen upp på landets biografer. I en av litteraturhistoriens bästa, mest kända och mest sålda deckare kan man följa en dramatisk och ödesdiger resa på på den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais.
För en av resenärerna blir den lyxiga resan hans sista, men när tåget fastnar i en snöstorm i bergen på Balkan kan de misstänka inte komma undan ... Ombord i den luxuösa förstaklassvagnen finns lika många misstänkta som resenärer. Men där finns också Hercule Poirot ...

Med känsla för klassiska morddramer
Kenneth Branagh som mästerdetektiven Hercule Poirot, Johnny Depp som det otrevliga mordoffret Ratchett och en hel rad av stjärnor som spelar de misstänkta. I rollistan syns bland andra Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Josh Gad, Derek Jacobi, Michelle Pfeiffer, Marwan Kenzari, Olivia Colman, Lucy Boynton och den nya stora Star Wars stjärnan Daisy Ridley. Kenneth Branagh kommer även att regissera, förutom att spela huvudrollen, precis som han gjorde när han spelade in Hamlet (en annat känt morddrama!).
I väntan på biopremiären, vad är väl bättre än att ladda upp med boken Mordet på Orientexpressen, komplett med filmomslag och i briljant svensk nyöversättning av Helen Ljungmark.
En vanlig vintermorgon i Syrien
“Klockan var fem en vintermorgon i Syrien. På stationen i Aleppo stod det tåg som i järnvägstabellerna högtidligt kallades Taurusexpressen. Det bestod av en restaurangvagn, en sovvagn och två vanliga vagnar.
Nedanför sovvagnen stod en ung fransk löjtnant i uniform i samtal med en liten herre, som hade rockkragen uppslagen ända till öronen, och av vars ansikte man inte såg mycket mer än en röd nästipp och en spetsig mustasch vars ändar pekade uppåt.
Det var iskallt ute och absolut inget avundsvärt uppdrag att behöva stå och utbyta artigheter med en förnäm främling, men löjtnant Dubosc utförde det på ett förtjänstfullt sätt. Eleganta fraser vällde ledigt fram över hans läppar på utmärkt franska. Inte för att han visste vad allt det här handlade om, även om han naturligtvis hade hört rykten …”
Så presenteras en av världshistoriens mest berömda detektiver - en röd nästipp och en spetsig mustasch!
Det där är Hercule Poirot. En man som inte ser mycket ut för världen, han ser sannerligen inte ut som en farlig detektiv, men för den eller dem som planerat det perfekta brottet är det ett streck i räkningen att Hercule Poirot kommer med på tåget. I sista minuten!
Poirot planerade nämligen att vila upp sig i Istanbul och i inledningen av Mordet på Orientexpressen står löjtnant Dubosc och Hercule Poirot och utbyter franska artigheter och talar om hur underbart Istanbul är och hur magnifik Haga Sofia är. Ingen av dem har varit där. Ironin är total.
Från artigt småprat till de stora frågorna
Det är lätt att glömma bort hur rolig Mordet på Orientexpressen är, ofta ironisk och alltid mitt i prick när det gäller att observera mänskligt beteende.
Efter att ha sett den artige superhjälten Hercule Poirot genom löjtnant Duboscs dyrkande ögon, är det ett abrupt perspektivbyte att plötsligt istället få se Poirot genom Mary Debenhams kritiska ögon. En ung brittiska som tycker att Poirot ser ut som en löjlig liten man. En sådan man som man absolut inte kan ta på allvar. Som läsare tänker man direkt: “Ha! Famous last words!”. Mary Debenham och Hercule Poirot kommer att mötas igen, på ett annat tåg: på Orientexpressen. Där alla passagerarna blir nödgade att ta Poirot på allra största allvar.
Mordet sker när tåget går genom Jugoslavien. Varför? För att det ständigt är oroligheter i Jugoslavien, för att det är det enda land som inte lånar några detektiver till Orientexpressen. Med andra ord: laglöst land.
Oss belgare emellan
Fast nu finns det i alla fall en detektiv ombord. Hercule Poirots Istanbulsemester blir hastigt inställd, han har ett nytt fall i London att lösa, mer heder och ära att rädda, och en av hans goda vänner, Monsieur Bouc, också en belgare, äger Orientexpressen och bokar in Poirot i en redan fullbokad förstaklassvagn.
Poirot och Bouc har riktigt trevligt tillsammans, tills ett mord förstör den trevliga stämningen. Bouc är förtvivlad. Ett mord på hans Orientexpress! Det är inte alls bra PR! Nu gäller det återigen för Hercule Poirot att med takt och finess och psykologisk expertis rädda heder och ära och lösa det perfekta brottet.
Åttiotre år med Orientexpressen
Mordet på Orientexpressen utkom 1934, och översattes omedelbart till svenska. Flera generationer och en ny världskarta senare är Agatha Christies mästerligt komponerade intrig lika fascinerande. Frågor om brott och straff, skuld och hämnd, rädsla och försoning är fortfarande lika aktuella.
Man kan också konstatera att de regioner som benämns som oroliga i Mordet på Orientexpressen fortfarande är oroliga.
Kanske Hercule Poirot skulle behöva ta en ny tripp till Syrien och reda ut allt, med heder och ära i behåll för alla parter?
En metrosexuell hjälte
Hercule Poirot är en ovanlig detektiv på många sätt, han är en av litteraturhistoriers första metrosexuella hjältar (även om metrosexuell, alltså en heteroman som bryr sig väldigt mycket om sitt utseende, inte var ett begrepp 1934). Poirot hämtar glatt locktången, som han använder till sin mustasch, när han ska undersöka några viktiga ledtrådar. Men det viktigaste för Poirot är givetvis inte ledtrådarna utan det mänskliga psyket.
För Poirot inser snabbt att det finns alltför många ledtrådar överallt. Vilka är äkta och vilka är manipulerade? Det är lätt att manipulera ledtrådar. Men människorna på Orientexpressen är ändå desamma, oavsett alla villospår, och Poirot är psykologins mästare och ingen kan manipulera Poirot.
Ordningen bryts
Agatha Christie hade själv en stark övertygelse om att mördaren eller mördarna borde straffas. Oavsett om de hade haft en olycklig barndom eller inte. Oavsett om offret “förtjänade det” eller inte. Hon skriver i sin självbiografi att hon kände en lika stor tillfredsställelse varje gång när hon satte dit den som begått dådet och ordningen var återställd.
Men det finns faktiskt två undantag från regeln. Det ena är Why Didn’t They Ask Evans? Det andra är Mordet på Orientexpressen.
Humor, spänning och tragik
Mordet på Orientexpressen är på så många plan en ovanlig roman och i denna nyöversättning kommer för första gången humorn i originalet till sin rätt, även på svenska.
Mordet på Orientexpressen har filmatiserats flera gånger och till och med blivit ett interaktivt äventyrsspel år 2006. Den mest kända filmatiseringen (hitintills) är den från 1974, i regi av Sidney Lumet, med Albert Finney som Hercule Poirot. Filmen belönades med många hyllningar och priser, och den fick flera Oscarsnomineringar. En av statyetterna, den för bästa kvinnliga biroll, gick till den svenska skådespelerskan Ingrid Bergman, som hade rollen som den svenska missionären. I övriga roller syntes bland andra Michael York, Sean Connery, Lauren Bacall och Wendy Hiller. 
En betydelsefull passagerare på Orientexpressen
Mordet på Orientexpressen är förmodligen den mest stjärnspäckade filmatiseringen någonsin av en thriller eller deckare. Något som gäller både 1974 och 2017 års versioner!
Men ingenting går upp emot att läsa Agatha Christies original! Inget annat är så spännande, så roligt, så tragiskt, så rörande.
Agatha Christie åkte själv flera gånger på Orientexpressen, bland annat på väg till arkeologiska utgrävningar i Syrien, och hon hade ett spännande och händelserikt liv. Hon baserade också delar av sina intriger på verkliga händelser och hennes böcker är de mest sålda, de mest spridda och de mest översatta i modern tid. Det finns något med Agatha Christie och hennes sätt att ta sig an de eviga frågorna som är gränsöverskridande.
Verkliga fall bakom intrigerna i romanen
Två verkliga händelser ligger till grund för romanen Mordet på Orientexpressen. Den ena händelsen är att Orientexpressen faktiskt fastnade i snön och satt fast i flera dagar (en mardröm om du just har begått ett mord och inte kan komma därifrån) och det andra är ett verkligt kidnappningsfall.
Svensken Charles Lindberg var en världskändis efter att 1927 ha blivit den förste som flög över hela Atlanten. Fem år senare kidnappades hans ettårige son. En stor lösensumma betalades, men pojken lämnades aldrig tillbaka. Ett par månader senare hittades hans livlösa kropp i en skog.
Mordet på Orientexpressen är det en liten flicka med kända föräldrar som kidnappas och dödas, även om den hutlöst stora lösensumman betalas. Det visar sig att flickan varit död hela tiden. Våra grundvärderingar har inte förändrats med tiden. Det spelar ingen roll om året är 1932 eller 2017 --- då som nu är detta fortfarande den värsta typen av brott, att döda ett hjälplöst litet barn, och dessutom för pengarnas skull.
Balzacs och Agatha Christies åtråvärda pennor!
Svärta och ljus blandas i Mordet på Orientexpressen och det är bara att konstatera att det är så här en slipsten ska dras! Poirot och Bouc sitter under romanens gång och pratar om Balzac (de är ju båda franskspråkiga) och Bouc önskar att han hade Balzacs penna för att kunna skildra den brokiga samling individer som finns på Orientexpressen.
Nuförtiden önskar man väl snarare att man hade Agatha Christies penna när man åker tåg. Tänk vilka gripande intriger som skulle komma ur den! Detective on a Train!
På Spåret med Poirot
Det är möjligt att den nya filmatiseringen av Mordet på Orientexpressen är startskottet för en ny våg av Agatha Christie filmer - Kenneth Branagh har i alla fall klargjort att han är intresserad av "uppföljare" (och då menar han inte Två mord på Orientexpressen, utan att göra fler Christie klassiker).
Det är i alla fall säkert att Mordet på Orientexpressen är startskottet för en hel serie Christie klassiker i pocket i nyöversättning  med snygga retroinspirerade omslag. Mordet på Orientexpressen har ångloket från filmen på omslaget ... vad är väl bättre för att associera till spänning, passion och tjusigt bedrägliga rökridåer?
Orientexpressen måste följa sitt spår - och medan tåget står stilla i snön är det Poirot som reder ut alla villospår.

 BG

lördag 28 oktober 2017

Dumma teckning! - Inte alls någon dum bok!

Dumma teckning! - Inte alls någon dum bok!

Johanna Thydell
Dumma teckning!
Illustrationer: Emma Adbåge
ISBN: 9789150119329
Alfabeta

Dumma teckning! Åh, vilken underbar, härlig bilderbok - en av årets absolut bästa, både när det gäller text och bild! Det här är inte alls någon dum bok, den fångar på pricken hur det är att fajtas med sina demoner och hur det är att ha skaparvåndor - för det där är något som man kan ha i alla åldrar! Och visst ska man vara kreativ för sin egen skull, men hur lätt är det att låta bli att jämföra? Lilla Mint vill så gärna rita lika bra som storebror. Fast helst bättre!

Hur fångar man sin inspiration?

Mint vill så gärna rita något. Hon har fått ett fint, vitt papper av storebror. (Dyrt papper, så hon får bara ett!) Och hon får låna storebrors fina pennor - fast det tjatas om att inte trycka för hårt och förstöra spetsen så att den blir tuffsig. Och att man måste sätta på locket igen, så att det säger klick. Mint är förväntansfull. Fint papper, fina pennor med fina spetsar. Mint gillar tusch. Men vad ska man egentligen rita? Mint får inte se vad storebror ritar, för hon får inte härmas. Storebror vet alltid vad han ska rita. Storebror ritar bara saker han gillar. Storebror kör inte fast och sitter och stirrar på ett vitt papper. Ingenting i hela huset är inspirerande. Inte ens storebrors rum. Allt har fel färg och fel form! Mint rabblar björn, bondgård, bil, blomma, ballong .. Blä. Vad kan man rita?

Hur fångar man snöflingor?

Då börjar det snöa och Mint bestämmer sig för att rita snö. Snöflingor. Vitt på vitt. Inte en vinnande kombination. Storebror tipsar om att rita konturer. Som i en målarbok. Mint blir mer och mer irriterad. Storebror vet bäst. Storebror har bra idéer. Storebror är bäst på att rita. Han är tre år äldre och hon kommer aldrig i kapp! Han kommer alltid att vara tre år äldre. Och allt blir fel med teckningen. Den stora katastrofen är när katten Klas spiller ut en vas med blomvatten över Mints teckning. I badrummet sitter Mint med sitt dyra fina papper (hon får ju bara ett) och blåser på pappret med en hårtork. Efter nästa rit-katastrof som leder till hål i pappret ger Mint upp och knycklar ihop och klipper i pappret. Som för att hämnas. Hoppas det gör lika ont i pappret som i henne. Dumma penna! Dumma teckning! Allt är dumt! Till och med snön ser dum ut där den singlar ner och retas. Den var ju omöjlig att rita av!

Hur tröstar man någon? 

Men så kommer storebror och tröstar. Han visar vilken fin snöflinga Mint har gjort - genom att knyckla ihop och klippa sönder sin teckning. Han visar också upp sin egen teckning. Mint vet att storebror bara ritar saker han gillar. Och han har ritat MINT! Men roligast av allt är att Storebror vill lära sig att klippa snöflingor precis som Mint ... HON får vara bäst och lära honom något!
Slutet gott allting gott, det dalar snöflingor där ute och det klipps snöflingor inne i köket ...
Insidorna av boken består av klotter när man börjar läsa och så fina klippta snöflingor när man slutar läsa. Tips: klipp snöflingor själva!

Hög igenkänningsfaktor!

Det här är en bra, träffande berättelse som vem som helst kan känna igen sig i. ALLA kan identifiera sig med hur det är att köra fast och att inte ha någon inspiration ... Eller med att köra igång med en idé och så blir allt så fel. Inte som man tänkt sig. MEN så blir allt bättre än man tänkt sig till sist! En lycklig peripeti serverad av skapargudarna eller de heliga muserna! Strindberg hävdade förresten att hans skulptur av en pojke med basker kom till av en lycklig slump, han var så arg på lerfiguren att han slog till den, och då blev den bra! (Resultatet finns att skåda i Strindbergs hem i Blå Tornet som nu är museum).

Av en knycklig teckning kan det bli en underbar skulptural snöflinga. Det behöver inte bli som man planerar, ibland är det bara att "go with the flow" och att ha kul med det man gör.

Stort drama i familjär miljö

Illustrationerna fångar Mints frustration på pricken, sättet hon sitter på stolen, vickar på huvudet, går runt ... minspelet när det går snett och så hur högröd hon blir i ansikte när hon fått nog.

Den Där Känslan. Dumma allt. Alla har väl känt den någon gång? Att man är utsatt för Murphys lag och att allt som kan gå fel också går fel. Då hjälper det inte alltid att tänka att det blir bra sen.

Illustratören Emma Adbåge är så bra på att fånga känslor, och på att rita kluriga ungar som alla kan känna igen sig i (oavsett ålder) - har hon också dagar när hon sitter och stirrar på ett vitt papper och inte vet vad hon ska rita?

Dumma teckning! är ett stort drama som utspelar sig i en familjär hemmiljö - det mesta utspelar sig i köket i ett hem och saker man känner igen finns utströdda lite varstans. Hemtrevligt lagom stökigt kök, där det fortfarande finns en slatt kaffe kvar i kaffebryggaren och smörkniven ligger fortfarande framme. Men kontakten till brödrosten är i alla fall noggrant utdragen.

Med fokus på barnen och deras förmåga

Dumma teckning! överträffar faktiskt Alfons Åberg dramerna (också de utspelar sig ofta i hemmiljö) och det är härligt att ungarna själva får komma överens och lösa sin "konflikt" utan att någon vuxen kommer in och predikar. Det här bara onödigt att någon pappa Åberg kommer inhasande med tofflor och pipa och säger något klokt - det är ju ungarna man vill se! Precis som i serien Snobben. Någonstans i bakgrunden finns vuxna, men det är inte viktigt om karaktärerna har en pappa eller en mamma eller två mammor eller två pappor att bo hos --- man koncentrerar sig ju på barnens vardag och deras små och stora dramer. Och istället för hunden Snobben finns här katten Klas, som spelar en viktig roll i det Kreativa Kaos som ska leda till Mints snöflinga.

Kreativitet som lönar sig!

Boken Dumma teckning! är föga överraskande nominerad till Augustpriset 2017 för bästa barnbok. Mints kreativitet har alltså lönat sig ännu en gång!

Hela Dumma teckning! har perfekt komiskt tajming i både ord och bild! Det här är en kvalitetsbilderbok som håller för många, många omläsningar!

Passa på att skaffa hem och läs och njut - den här boken är ett riktigt klipp!

Belinda Graham

FILM: The Mummy 2017 - Halloween äventyr med Tom Cruise i ny franchise

Tom Cruise och Annabelle Wallis i The Mummy. Foto: UIP.

Titel: The Mummy
Regi: Alex Kurtzman
Manusförfattare: David Koepp, Christopher McQuarrie, Dylan Kussman m fl
Medverkande: Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake Johnson m.fl.
USA, 2017
Universal Sony Home Entertainment


På 1930-talet skrämde filmstudion Universal skiten ur biopubliken. Dracula, Frankenstein och Den osynlige mannen – Universal monsters som de kallades – såg dukens ljus under depressionens och de totalitära makternas år. Filmerna minde om arkeologiska upptäcker och flirtade med 1800-talsberättelser.

Universal Pictures lanserar sin nya serie ' "Dark Universe" i och med denna film, den nya The Mummy. (Titeln har använts flera gånger tidigare, liksom de flesta karaktärerna och idéerna som presenteras i filmen). Egentligen var Dracula Untold med Luke Evans först i serien, men den gick inte speciellt bra, alltså presenteras nu The Mummy som etta i detta nya universum. Det verkar som om det inte är okej att bara göra en film längre, man ska presentera ett "universum" och göra en "franchise" vad det än gäller.


Tom Cruise har tre eller fyra franchises på gång.

1) Mission Impossible. Har du inte hört talas om denna serie? Impossible! Den är cool, kritikerrosad och en publikfavorit. Tom Cruise spelar Ethan Hunt, ledare i Mission Impossible gänget.

2) Jack Reacher. Tom Cruise spelar en Ethan Hunt liknande karaktär som inte har ett team bakom sig, utan klarar allt själv.


3) Top Gun. Ja, detta ska också bli en franchise. Förr var det bara en gammal film från 1980-talet där Tom Cruise slog igenom.

4) Dark Universe. Tom Cruise spelar en Ethan-Hunt-liknande karaktär i en värld där det finns övernaturliga väsen. Som en arg, sexig mumietjej (som spelas av Sophie Boutella) och en Dr Jekyll och Mr Hyde (som spelas av Russel Crowe).


Tom Cruise gör sina egna stunts, actionscenerna är spektakulära, speciellt flygkraschen i början ... coch mycket hade kunnat platsa i en Mission Impossible film. Tom Cruise paras också ihop med en hälften så gammal tjej (precis som i MI filmerna) medan han jagas av en annan också hälften så gammal tjej (mumietjejen. alltså skådespelaren som spelar henne, själva mumien ska vara flera tusen år gammal, men hon ser ut att vara 20-30 år gammal.).

Actionscenerna är jättebra, det finns gott om roliga one-liners, scenerna är otroligt snygga - speciellt de från Natural History museum (som finns på riktigt i London) och det är kul när de bygger tunnelbana och upptäcker gamla reliker ... vilket faktiskt har hänt på riktigt. Gräv, och du finner!

Något liknande har hänt i Sverige i Kalmar --- man gräver och plötsligt hittar man en ny stad under staden.

Problemet är bara storyn. Många bra scener, men de verkar som om de kommer från olika filmer. Det verkar som om Universal lekt "tomb raider" i den egna filmskatten.

En svaghet när det gäller spänningen är att man tror aldrig på att Tom Cruises karaktär kommer att gå över till den mörka sidan --- Cruise är för upptagen med att spela helylle och hjälte. Ännu en gång.

Och skurken ... Det går inte att tycka att den här mumietjejen är speciellt ond --- hon har ju inte satt igång någon massutrotning eller något folkmord, hon ville bara röja undan konkurrenten till tronen --- och förr i tiden mördade folk varandra hela tiden för att komma åt tronen, kolla bara på Rosornas krig (sann historia), eller Game of Thrones (inspirerad av germanska legender) --- folk är inte onda, folk försöker bara att överleva.

Bäst i filmen är Sofia Boutella. Hon är förmodligen den snyggaste/vackraste/sexigaste/mest dansanta mumien genom tiderna. Och man hejar faktiskt på henne! Hon kanske kan bli återupplivad någon mer gång?

Sämst är Russel Crowe. Han är inte övertygande som Jekyll/Hyde, man kan faktiskt inte se att han spelar olika personer eller personligheter. (Jekyll/Hyde ska vara den första skräckromanen om schizofreni alternativt D.I.D.) Och när han ska slåss mot Tom Cruise ser det ut som om han håller på att brista ut i skratt --- vem vet, han tyckte kanske det var roligt att fajtas med sin gamle polare?

Tom Cruise visar än en gång att han kunde ha blivit en briljant stuntman. Han gör som vanligt sina stunts själv --- och det är en hel del våldsamma grejor från flygplanskrasch till bilkrasch till att bli misshandlad av arg mumie ... Inte dåligt för en 55-åring! (Cruise alltså. Inte mumien.)

DVD utgåvan av filmen innehåller massor av roligt extramaterial - hur stuntscenerna gjordes är faktiskt (ännu) mer spännande än själva stuntscenerna, och så är det ju kul att se massor av riktiga platser man känner igen sig i från London. (Mycket roligare än alla fiktiva planeter och  städer som man matas med i blockbusters).

Det här är en bra DVD att skaffa in till Halloween - det är visserligen snarare äventyr à la Indiana Jones än ren skräck, men humor, dödsföraktande stunts och en mumie som går lös på London är lagom mysigt till Halloween godiset och pumpapajen!

BG

tisdag 24 oktober 2017

Olympen - hälsa på i den grekiska mytologin med Sofi Hjort


Karl Johnsson visar upp sin favorituggla: tornugglan som även blivit Athenas husdjur ...


Sofi Hjort
Olympen - Sagor ur den grekiska mytologin
Illustrationer: Karl Johnsson 
ISBN: 9789129700695
Förlag: Rabén & Sjögren


"Känner du till de grekiska gudarna? Överguden Zeus, den kloka Athena, Hades nere i dödsriket, havets härskare Poseidon. Och vad vet du om hjältarna och deras historier? Herkules stordåd, Odysseus långa hemfärd och Teseus kamp mot odjuret Minotaurus ..."

Ja, det är vad den här boken frågar dig, kära läsare, men de gamla grekerna kan väl knappast någonsin ha varit mycket hetare än nu?

Grekerna härskar i populärkulturen

Den gamla grekiska dramaturgiska uppbyggnaden, med treaktaren och hjältens utveckling, härskar i Hollywood. Star Wars har uppenbart snott hejvilt från den grekiska mytologin (speciellt originaltrilogin). Wonder Woman, DCs mest älskade amazon, sparkar rumpa på biograferna och utmanar den grekiske krigsguden Ares till tvekamp. Percy Jackson böckerna säljer som aldrig förr och halvguden Percy, son till den grekiske havsguden Poseidon, har gjort sin författare Rick Riordan till en av världens absolut rikaste författare. Som om det inte räckte har guden Apollon nu fått en egen serie, där han nedkastad från Olympen försöker överleva i dagens USA, som en vanlig tonåring, utan gudomliga krafter. Det är inte lätt.

I Sverige är Hjältar och monster på himlavalvet av Maj Samzelius känd som klassisk julkalender på SVT, där Sif Ruud läste alla de klassiska sagorna. Så sent som förra året kom Annika Thors Odjuret i labyrinten och andra grekiska myter illustrerad av Jacob Wegelius.

Roligare än det mesta!

Vad man kan säga om Sofi Hjorts bok är att den är roligare än mycket annat som gjorts och även mer lättläst - Herkules 12 stordåd som snabbläst serie har samma vanvördiga attityd till de gamla myterna som den humoristiska gamla filmen Asterix 12 stordåd. Stordåden bara fladdrar förbi!

Det som i hög grad bidrar till att boken blir så rolig är så klart Karl Johnssons illustrationer. Serien om Herkules är till exempel nästan bara illustrationer och väldigt lite text. Oftast är det de små detaljerna som gör det. Pandoras minspel när hon håller på med den där krukan (som innehåller all världens elände) är obetalbart. "Oops, I did it again ..."

Den heta vikingatiden

Sofi Hjort och Karl Johnssons har tidigare samarbetat med boken Asgård - Sagor ur den nordiska mytologin. Asarna är förresten också inne som aldrig förr. Nu går Thor: Ragnarök, tredje filmen om serieguden Thor på biograferna, och den grafiska romanen Vei (där asagudarna också dyker upp) är bland det bästa som serievärlden i Sverige någonsin sett!

Karl Johnsson har arbetat fram den den nya fantasyserien Vei, som utspelar sig under vikingatiden, tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. Observera att detta absolut inte är någon barnserie! Asgård - Sagor ur den nordiska mytologin och även Olympen - Sagor ur den grekiska mytologin kan däremot passa för nästan vilken ålder som helst, men böckerna är rekommenderade för åldersgruppen 9 - 12 år.

Athena har bytt uggla

Det första jag lade märke till vid första genomläsningen av Olympen - Sagor ur den grekiska mytologinvar att Athena hade en tornuggla istället för en minervauggla (som hon brukar ha, enligt den antika mytologin).


- Jag bytte ut minervaugglan mot en tornuggla, för jag gillar att rita tornugglor. De har så uttrycksfulla ansikten, nästan mänskliga, och man kan göra en hel del med dem, förklarar Karl när jag frågar om ugglevalet.

Tornugglan finns med genom hela boken och kommenterar de antika sagorna och myterna i pratbubblor! Ho-ho-ho ... Ugglan bevisar i alla fall att hen är så mycket mer än en sidekick till Athena!


Läs även:

http://tidningenkulturen.se/index.php/litteratur-topp/litteraturkritik/21916-litteratur-annika-thor-odjuret-i-labyrinten-och-andra-grekiska-myter

BG

måndag 23 oktober 2017

VINN! Mordet på Orientexpressen!

Stjärnspäckat drama med många misstänkta!
Isande morddrama på Orientexpressen!

En av världens mest kända deckare har premiär på bio den 24 november 2017! 

Kenneth Branagh både regisserar och spelar huvudrollen Hercule Poirot. Han har tidigare spelat Hamlet och Wallander. Poirot blir alltså ännu en stor deckarroll för Branagh! (Även Hamlet ska ju som bekant nysta upp en mordhistoria där alla är misstänkta ...)


I några av de andra rollerna syns Johnny Depp, Daisy Ridley, Judi Dench, Penelope Cruz och Michelle Pfeiffer.


Agatha Christie (1890-1976) är känd över hela världen som kriminalromanernas drottning. Hennes böcker har sålts i mer än tre miljarder exemplar över hela världen vilket ingen annan författare i modern tid kommer i närheten av. Totalt har Christie skrivit åttio kriminalromaner och novellsamlingar, nitton dramer samt sex romaner under pseudonymen Mary Westmacott. Boken har är nyöversatt till modern svenska och fångar perfekt humorn i originalet som aldrig förr!

Sagt om boken:

Briljant jubileumsutgåva!- Tidningen Kulturen.

Spännande än idag! - Bibliotekstjänst.

Pocketutgåvan har ett snyggt filmomslag!

För att vinna, skicka in svaret på en fråga till bokpanda@gmail.com:
Vem spelar Hercule Poirot i filmen?
FÖRE 23 november 2017.

Filmen har premiär den 24 november 2017.

Pris 1-10: en pocketbok och en biobiljett till filmen.

Boken är utgiven av Bookmark förlag.

Filmen distribueras av 20th Century Fox.


Augustpriset 2017 - Och de nominerade är ...


På bilden från vänster: Bakre raden: Isabelle Ståhl, Klas Östergren, Roine Magnusson, Per Wirtén, Per Gustavsson, Johan Svedjedal, Sven Olov Karlsson, Mats Ottosson, Johannes Anyuru, Jörgen Gassilewski. Mellersta raden: Lisa Heyder, Hédi Fried, Johanna Nilsson, Åsa Ottosson, Fatima Bremmer, Jenny Tunedal. Främre raden: Elin Nilsson, Sigrid Combüchen, Johanna Thydell. Frånvarande: Emma Adbåge, Lena Ollmark, Sara Lundberg. Foto: Sören Andersson.

De 18 titlar som nominerats till årets Augustpris har tillkännagivits under ett live-sänt event på Scenkonstmuseet i Stockholm. Det prestigefyllda Augustpriset delas i år ut för tjugonionde gången. Priset är en bronsstatyett formgiven av Mikael Fare och 100 000 kronor vardera i följande tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok samt Årets svenska barn- och ungdomsbok. De sex texter som nominerats till Lilla Augustpriset har också presenterats. Augustpriset och Lilla Augustpriset delas ut av Svenska Förläggareföreningen i samarbete med Elite Hotels och PostNord. Nedan följer nomineringarna och juryernas motiveringar. 

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru, NorstedtsMed en originell och ödesmättad dramaturgi skildrar Johannes Anyuru den händelsekedja där samhällsväven i ett samtida och framtida Sverige bryter samman och lämnar öppet för terror och repression. Med poetisk fördröjning gestaltas den individuella utsattheten i en värld med krympande livsutsikter och en uppfordrande undran över verkan av människors handlingar.
Sidonie & Nathalie. Från Limhamn till Lofoten, Sigrid Combüchen, Norstedts
Två kvinnor är på flykt i andra världskrigets slutskede. Utblottade och utlämnade åt sina mest grundläggande behov, söker de sig med skärpta sinnen genom det främmande. Sigrid Combüchens språk skapar verkligheten i hela dess detaljrikedom, smyger tätt inpå kropparna och fångar minsta skiftning i blickar och tonfall. Det är världen av igår vi ser, och, såsom i en spegel, vår egen.
Hastigheten, Jörgen Gassilewski, Albert Bonniers FörlagHastigt och säreget slänger Gassilewski oss in i ett av mänsklighetens mörkaste ögonblick, folkmordet i Rwanda 1994. Samma historia berättas om och om igen med olika känslostämningar, utsiktspunkter och berättarjag. Våldet i folkmordet smyger sig succesivt in i texten och är i slutet av boken helt närvarande. En intensiv berättelse om mänsklighet, om nedärvt och kolonialt skapat hat, men också om beroendet av de nära relationerna.
Just nu är jag här, Isabelle Ståhl, Natur & KulturPå en återhållen, rytmisk prosa gestaltar Isabelle Ståhl människans främlingskap i ett intensivt närvarande och alltmer uppslukande nu; ett samtida Stockholm där den unga kvinnan Elises liv fylls av sms-jobb, planlösa studier och Tinder. I flödet framträder ibland en människa att greppa tag i, men enklast är icke förpliktigande möten och Valium är den mest pålitliga vännen.
Rosor skador, Jenny Tunedal, Wahlström & WidstrandAlzheimers sjukdom. Demens. Vem och vad blir kvar när en människa förlorar sitt språk, sina minnen, sin identitet? Jenny Tunedal skriver om en dotter som frågar sin mor ”Minns du min mamma?” och får svaret ”Nej”. Detta ”nej” tvingar ner språkfilosofin och de litterära citaten på avdelningsgolvet och får kung Lear att hasa genom vårdboendets korridorer.  I Rosor skador bär en komplex poetisk form fram de allra starkaste av känslor.
I en skog av sumak, Klas Östergren, Natur & KulturHan kom som en vindpust från en vuxnare värld och hade hala brogueskor på fötterna. Dan Schoultze är en gentleman. Hans syster Hellen är hippie. Dans skolkamrat Kenneth är formad av folkhemmet.  Under en sjuttiotalssommar flummar de under dunkla skyar. Brideshead Revisited i en villa i Bromma. Klas Östergrens romanbygge har det mogna mästerskapets självklara linjeföring. Men under golvet löper lönngångar och strömmar mörka källådror. 

Nominerade till Årets svenska fackbok

Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer, Forum
Ett levande porträtt av en tid och av en person, som var undersökande journalist, äventyrare, barlejon, med en livslång förbjuden kärlek till en annan kvinna. En bok om att skriva och leva till varje pris.
Frågor jag fått om Förintelsen, Hédi Fried, Natur & KulturEn tunn liten bok, med skenbart enkla frågor om det mest ofattbara. En rak och levande bok som vänder sig till unga läsare som har skolans bakgrund till förintelselägren. Skakande och personlig, ohygglig i sin vardaglighet, litterär genom sin närhet.
Brandvakten, Sven Olov Karlsson, Natur & Kultur
Utifrån den stora skogsbranden i Västmanland associerar författaren globalt och lokalt, från det snäva ekonomiska perspektivets påverkan på miljön till det nära skogsägandet och det lilla livet. Ett välflätat reportage om de risker vi skapat.
Nära fåglar, Roine Magnusson, Mats Ottosson, Åsa Ottosson, Bonnier Fakta
Nära oss i två bemärkelser är denna bok med närbilder av fåglarna i vår närhet. Ateljéporträtt som lekfullt och återhållet fångar personligheter. Kulturhistoria och biologi, skönhet och humor.
Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv, Johan Svedjedal, Wahlström & WidstrandVi trodde vi visste allt om henne, men författaren lyfter ned henne från piedestalen och visar fram en människa i all sin komplexitet. Väl underbyggt om en engagerad person med en stark framtidstro i den tidens spänningsfält.
Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater, Per Wirtén, Albert Bonniers Förlag Här delar vi tågkupé med politiker, ekonomer och filosofer på en resa från öst till väst, över gränser och flyktingvägar, genom tid och ideologi mot ett osäkert mål i ett Europa som verkar tappat tron på idén om Europa.

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

Om dagen tar slut, Lisa Hyder och Per Gustavsson, Opal
Media svämmar över av undergångsskildringar: global uppvärmning, krig, pandemier, och kärnvapenhot. Men hur hanterar vi det – som barn, som vuxna? Om dagen tar slut av Lisa Hyder och Per Gustavsson fångar samtidsångesten på barnets nivå och utgår från dess frågor. Bilderna är utsökta – ömsom skräckinjagande, ömsom trösterika – balanserande mellan skört ljus och dovt mörker, mellan liv och död.
Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg, Mirando Bok Vad innebär det att ”få följa sina drömmar”? Vad innebär det av uppoffring, arbete och smärta? I Fågeln i mig flyger vart den vill har Sara Lundberg tolkat och speglat konstnären Berta Hanssons (1910–1994) drabbande och enastående livsöde. Resultatet är en livsvacker barnbok om konst och liv, som inspirerar läsare till att våga följa sin egen fågel vart den vill.
Anrop från inre rymden, Elin Nilsson, AlfabetaEtt tittskåp in i verkligheten – ja, det är vad Elin Nilsson ger läsaren i novellsamlingen Anrop från inre rymden. I åtta avskalade berättelser ges vi en skymt av vardagen, i all sin vardagliga ovanlighet. Det är opretentiöst, stringent, och träffsäkert. Och igenkänningsfaktorn är hög. Berättelserna – små utsnitt av tid och rum – får oss att tänka och fantisera vidare. Det är novellkonst på högsta nivå.
För att väcka hon som drömmer, Johanna Nilsson, Rabén & SjögrenNär liv och trygghet försvinner i kaos försöker Josefin återta kontrollen genom självsvält, extrem träning, och självskadebeteenden. Samtidigt är det hennes livskraft som lyser upp i det nattsvarta – det som tänder ”Josefingalaxen”. Johanna Nilssons skimrande vackra och täta prosa i För att väcka hon som drömmer utspelar sig i 1980-talets utkants-Sverige med referenser till både AIDS och Livets Ord, men bjuder total läsnärvaro här och nu.
Den förskräckliga historien om Lilla Hon, Lena Ollmark och Per Gustavsson, Lilla PiratförlagetAtt mobbas av sina klasskamrater, glömmas bort av sina föräldrar, och sedan dö instängd på en spökande skolvind – kan det bli värre? Den förskräckliga historien om Lilla Hon av Per Gustavsson och Lena Ollmark är just en sådan skruvat morbid spökhistoria. Berättelsen är kompromisslöst hemsk, men ändå befriande. Skräcken balanseras av den absurda humorn i bild och ord, och om det finns något sådant som ett lyckligt-olyckligt slut så är det i Den förskräckliga historien om Lilla Hon.
Dumma teckning!, Johanna Thydell och Emma Adbåge, AlfabetaI köket sitter Mint och hennes storebror och ritar. Det går sådär. Mint vill rita fint som sin storebror, men det är svårt. Poetiskt och humoristiskt skildrar Emma Adbåge och Johanna Thydell syskonskap och skapande. Den vardagliga köksbordsrealismen laddas med svallande temperament och känslotoner. Adbåges luftigt spröda bilder skildrar med en märklig exakthet såväl miljö som sinnesstämningar.

Nominerade texter till Lilla Augustpriset

Flaskskeppsdag, Anna Norrby Andersson, Knivsta I novellen Flaskskeppsdag beskrivs en familjs undergång. På väldisponerad prosa och med hjälp av skickligt använda metaforer och ett målande språk får läsaren följa familjen under en solig sommardag då tiden inte går att stoppa: pojken som är orolig för hur betygen ska mottas, den vackra mamman som solar i trädgården och den labila, misshandlande pappan. Via rädsla, tvära humörsvängningar, utbrott och uppbrott leder historien fram till det avgörande beslutet som sänker familjen.
Expressionism på flaska, Henrietta Andersson, BrommaDet sitter en högstadieelev på en sandlådekant och halsar ur en stulen pinot noir. Killarna omkring henne är samma killar som hon har känt sedan förskolan, men ikväll är både de och hon annorlunda. Expressionism på flaska är en välkomponerad novell om ett bryskt uppvaknande. Trots berättelsens dramatiska innehåll är språket återhållsamt men formuleringarna målande.
De fyra årstiderna, Henning Bollmark, UppsalaI den egensinniga diktsviten De fyra årstiderna korsas med imponerande språkfärdighet klassisk vers med den moderna drogkulturens hårda språk. Dessa poetiska tripprapporter har lika mycket gemensamt med Bellman och Taube som med beatpoesi, hiphop och ljusskygg internetprosa. Här har vi att göra med en poet som med snille och mod lyckats skapa något alldeles unikt.
Blod, Saga Miketinac, RonnebyBlod är en sällsynt klaustrofobisk berättelse om smärta. Om flykt: från bomber som faller och från verklighet. Om död: den äkta och den själsliga. Om våld och homofobi och diaspora och den där ångesten som känns i alla celler. Om kriget som för många inte tar slut förrän livet gör det.
Den röda cykeln, Saga Miketinac, RonnebyDen röda cykeln tillhörde en pojke. Den blev kvar i diket efter olyckan och hittades av en flicka som hade den tills någon hade bråttom till ett livsavgörande möte. Därefter cyklade han som inte fick stanna och hon som fick det. Den röda cykeln binder ihop fyra berättelser om sorg, om glädje, om flykt och om framtidstro. Berättelsen är tidlös, fastän inslag finns som är högaktuella. Metaforerna är spännande. Som läsare vill man veta mer om alla som cyklar på den röda cykeln.
ResanJonathan Norberg, Sundsbruk
Aldrig mer, sa världen. Ändå hörs stöveltramp på gatorna, i Sverige år 2017. Resan skildrar när den unge mannen Viktor åker till Stockholm för att delta i en nazistdemonstration. Med precision gestaltar författaren en inre och en yttre resa och väjer inte för att utforska människans allra mörkaste sidor.

Om Augustpriset
Augustpriset är den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris. Svenska Förläggareföreningen instiftade Augustpriset 1989 med syftet att årligen belöna och sätta fokus på de allra bästa nyutkomna böckerna på svenska. Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. De nominerade titlarna läses därefter av en elektorsförsamling bestående av sammanlagt 63 elektorer, som är spridda över hela landet och består av en tredjedel bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker och andra. Omröstningen är sluten. Den titel som får flest röster i respektive kategori vinner. På Augustgalan, i år den 27 november, delas Augustpriset ut i de tre kategorierna. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av konstnären Mikael Fare.
Om Lilla Augustpriset
Lilla Augustpriset instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Posten var initiativtagare. Priset vänder sig till ungdomar mellan 16 och 20 år och har blivit en plantskola för nya författare. Vinnaren får 15 000 kr och prisutdelningen sker vid den årliga Augustgalan, i år den 27 november. Lektörer sovrar bland de inskickade bidragen och lämnar sedan över sitt urval till en jury. Juryn tar fram sex finalister. Vinnaren utses genom att juryns röster vägs samman med en publik omröstning. Omröstningen pågår mellan den 23 oktober och 20 november.
Augustpriset delas ut i samarbete med Elite Hotels och PostNord. Augustgalan produceras av Fascinera.                      
 Årets svenska skönlitterära bok
Ingrid Elam, ordförande
Anna Gillinger
Carin Jämtin
Per Svensson
Marina Sobasjnikov
Årets svenska fackbok
Inga Lundén, ordförande
Gunnar Broberg
Mårten Castenfors
Marianne Rundström
Emi-Simone Zawall
Årets svenska barn- och ungdomsbok
Björn Sundmark, ordförande
Marcus Biderholt
Ulf Boëthius
Mia Juhlin
Amanda Stenberg
Lilla Augustpriset
Lotta Lyssarides, ordförande
Johanna Karlsson
Patrik Lundberg
Malin Nordén
Amanda Svensson