Mälardrottningens dubbla jag! |
--- En nostalgisk resa tillbaka i tiden
Jens Valand, Michael Tjelder
Come to Sweden ---
Reseaffischerna som charmade världen
ISBN: 9789163783128
Come to Sweden Publishing
Come to Sweden ---
Reseaffischerna som charmade världen är
en oumbärlig bok för alla som är intresserade av konst, design, historia eller
etnologi. Det här är folklivsforskning om något! Vill du veta något om ett
folk, en plats, en tid --- kolla bara på affischerna!
En intensiv jakt på
minnesvärda affischer
Jens Valand har tillbringat
två år med att jaga land och rike runt i jakt på de gamla svenska
reseaffischerna och konstnärerna som stod bakom dem och Michael Tjelder har
givit affischerna en historisk kontext genom att skriva initierade texter som
löper genom hela boken
Idag dominerar fotografier
när det gäller att marknadsföra olika resmål. Internetsajter, resebyråer,
kataloger, tidningar och tidskrifter --- alla är de fulla av foton. Vare sig
det gäller att sälja in ett Stockholm där det aldrig regnar eller ett Norrland
där det inte syns några mygg.
Turismens barndom - gott
extraknäck för illustratörer
I turismens barndom var
det annorlunda. Mindre kända
illustratörer reklamtecknare, teckningslärare etc. kunde tjäna lite extra på
att vinna en affischtävling. Undantag finns, som kändisarna Olle Hjortberg, som
gjorde den nationalistiska postern som skulle marknadsföra de Olympiska spelen
i Stockholm 1912, och Anders Beckman, som på 1940-talet startade det som numera
är känt som Beckmans, en av Sveriges mest prestigefyllda designhögskolor.
OS-affischerna som aldrig
kom upp
Affischen av Hjortberg som
skulle marknadsföra de Olympiska spelen blev förresten måttligt framgångsrik. I
många länder, däribland Kina, ansågs den osedlig, och man satte aldrig upp
några kopior av affischen. Andra var upprörda över flaggorna --- med den
svenska flaggan främst och övriga i helt fel ordning i bakgrunden. Dessutom
släpar många av de andra ländernas flaggor i marken. Hjortberg och de svenskar
som röstat på honom i affischtävlingen tycktes bara bry sig om att den svenska
flaggan syntes ordentligt. Kanske inte så smart om man ville att folk skulle
sätta upp Sverige-affischer utomlands. Stockholms Olympiad blev inte alls den
turistsuccé man hade hoppats på.
Den sunda svenska naturen
Det finns mycket mer lyckade
affischer i boken, när det gäller att fungera som lockbete. Läckra, färgglada
affischer som fungerat dels i Sverige, dels utomlands. Ofta fokuserar de mest
lockande affischerna på den svenska naturen. Det är naturen som ska sälja in
Sverige som turistland. När “fritid” uppfinns som begrepp är det också ut i
naturen som svenskarna ska: till vattenfall, campingplatser och skidbackar.
Endast svenskar dricker
brunn
En charmig kalender med några av de finaste affischerna! |
Blott Sverige svenska brunnar
har … Flera
affischer marknadsför de små orter som blev kända för sitt hälsotema. Dit skulle man åka för att dricka brunn och må bra.
Just brunnsdrickandet fungerade förresten inte ens att marknadsföra i
grannländerna. I Norge föredrar man “gå på tur” framför “kur“, i Danmark
föredrar man de egna badorterna och stranden (och att dricka annat än vatten),
och i Finland har man helst sin egen sauna. Brunnsdrickandet blev en helsvensk
turistaffär, men turistortsnamnen lever kvar på de olika vattenflaskorna som
nästan varje människa idag går och smuttar på hela dagarena, för att inte bli
dehydrerade.
Brunnsdrickandet har kommit
för att stanna i Sverige, i alla fall i flaskform.
Naturen lockar flest
besökare till Sverige
Är det verkligen älgar och
den svenska naturen som är det mest attraktiva med Sverige? En tysk turist
skriver i en tidig reseskildring om de fina svenska städerna. Och nog lockar
svenska städer, som ofta verkar ha kvar sin småstadskänsla. Till och med
huvudstaden i Sverige är en gullig småstad med internationella mått mätt.
Mälardrottningen lockar
med mörk sida
Omslaget till Come to
Sweden föreställer den lockande Mälardrottningen - affischen var det
vinnande bidraget i Stockholm 700 år tävlingen, av Curt Blixt 1953. Alla idag
känner till uttrycket Mälardrottningen och att Stockholm ska vara Mälarens
drottning. Men få känner till Mälardrottningens alter ego, hennes mörka sida,
som den svarta masken symboliserar. Länge har man också försökt rensa upp
Stockholms mörka sida, men lite måste få finnas kvar i guldglittret, som kontrast.
Ett praktverk om svunna
svenska dagar
Come to Sweden är ett praktverk som kan läsas om och om igen och det
är ett sant nöje att betrakta de glömda skatter som dessa levnadsglada
affischer faktiskt är. Come to Sweden har något gemensamt med t.ex. den
nyutgivna Tryckt till jul - man fokuserar på folklighet och igenkänning.
Ofta bortglömda illustratörer och konstnärer, men medan namnen inte är så kända
så känner folk igen affischerna, uttrycken, färgerna … Affischerna i Come to
Sweden har mer att säga om folkhemmet, om bilden av Sverige och om
historiens anda, än om man studerar de “kändisar” som var tidens stora namn. Folkligt är förresten bara förnamnet.
Om man vill ha en egen
nostalgisk Come to Sweden affisch eller några fina retrovykort går även det
att hitta hos Come To Sweden Publishing, liksom den nya boken. Vykortsbilder av
Sverige domineras förresten fortfarande av midnattsolen och solnedgångar över
vackra landskap. Mälardrottningen på omslaget till Come to Sweden är en
skön utmanare i bilden av Sverige.
Belinda Graham
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.