Smakstart för nya TUR! |
- Vi fick tala ostört med rätt personer och slapp en massa tomgång. György Székely på Ungerska turistbyrån värdesätter den nya affärssatsningen SITM, helt separerad från resemässan TUR - där doftande delikatesser bidrog till publiksuccé. Årets TUR, som avslutades igår söndag, var den första i sin nya form: uppdelad på fyra separata, målgruppsanpassade forum. Resemässan (20- 22 mars) var i år enbart riktad till konsument. Den samlade 14 864 besökare, vilket Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR, är nöjd med: - Eftersom vi lagt businessdelarna och den publika delen på olika datum, i olika lokaler, valde många utställare att inrikta sin medverkan på den del där man nådde rätt målgrupp. Ett huvudsyfte med årets resemässa var att inspirera, bl a genom en ökad satsning på reseberättelser: proffsguider, kända svenskar och privatpersoner berättade om resmål och delade med sig av erfarenheter. Hela 5 000 åhörare, fler än någonsin, kom och lyssnade! B2B-delarna - outgoingmässan Scandinavian International Travel Meet, affärsresesatsningen Business Travel & Meetings Forum samt Svensk Besöksnäringskongress - genomfördes torsdag 19 mars. SITM samlade totalt 165 utställare från 61 länder samt 755 köpare. - Jag tycker SITM fungerade bra, det tycker också flera kollegor som jag talat med, säger Malgorzata Hudyma, Polens Turistråd och ordförande i ANTOR. - Vi hade visserligen några ”no shows” i vår monter, men också flera givande möten. Matchmakingsystemet kan finslipas en del till nästa år, men det här var i alla händelser en mycket bra start! Business Travel & Meetings Forum samlade 57 personer som representerade 38 leverantörsföretag samt 47 köpare. Några utställare valde att både medverka på Scandinavian International Travel Meet och på resemässan. Ungern var en av dem. - Scandinavian International Travel Meet var ett lyft, ett nödvändigt lyft för TUR, säger György Székely, som medverkat på TUR sedan starten 1984. Han hade utnyttjat matchmakingtjänsten och på förhand tagit kontakt med 35 beställare (resebyråer, arrangörer, etc) på den skandinaviska marknaden. - Tio av dem svarade och vi bokade in seriösa affärsmöten. Dessutom fick vi fyra, fem spontana möten under SITM, berättar György. - Det innebar att vi kunde samtala i lugn och ro med exakt rätt målgrupp och slapp ”tomgång”, alltså ödsla tid på irrelevanta besökare. Utfallet blev mycket bra, konceptet kan finslipas men det här är framtiden! Till Business Travel & Meetings Forum inbjöds ett hundratal köpare av affärsresor, möten och konferenser. De matchades samman med arrangörer, leverantörer och konferensanläggningar enligt ett speeddejtingkoncept. - En av leverantörerna skrev till mig efteråt att denna gång gällde det att vinna eller försvinna - och att det verkligen kändes att de vunnit, säger Lotten Fowler på SBTA, som varit samarbetspartner. - Man tyckte upplägget var rätt, matchningen blev riktigt lyckad. Vi fick, kort sagt, till effektiva affärsmöten. Det finns naturligtvis mycket vi kan förbättra och förändra, men det här var ett riktigt bra första steg! Resemässan TUR hade 274 utställare, med representanter för 133 länder och regioner. Liksom tidigare var det stort fokus på försäljning och deals under mässan: Resia hade en rad deals i samarbete med Apollo, bl a ”Res 2 för 1” till Rhodos, Kreta och Cypern. - Vi har haft ett enormt tryck i montern och sålt över 400 resor, vissa avresedatum har vi sålt helt slut på, säger Marlene Sundén, monteransvarig. Polarquest erbjöd rabatterade resor till Arktis och Antarktis. Bl a en resa med Herman Lindqvist till Svalbard. - Det är resor som kräver förberedelser och folk har många frågor. Men vi har mött ett väldigt stort intresse på mässan och sålt bra, säger Emma Nilsson. •• TUR är sedan 1984 Skandinaviens ledande mötesplats för rese-, turism- och mötesnäringen och arrangeras årligen på Svenska Mässan i Göteborg. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.