Natalie Söderqvist som Fröken Julie |
Fröken Julie skrevs 1888 av August Strindberg och är en av världens mest spelade pjäser. Filmen utspelar sig på ett slott under en helg på 1920-talet, någonstans i Sverige. Kostymer, miljöer, bilar … allt är jättesnyggt!
Det här är en lyckad filmversion av Strindbergs kända drama med samma namn.Fröken Julie är en intensiv upplevelse med otroligt bra rollprestationer. Michelle Meadows har hittat något som hon är lika bra på, som att se blasé ut i Darling. Någonstans finns det en koppling … snygga, rika, blonda tjejer som är vana vid att få allt de vill ha …och som helt enkelt är uttråkade till döds. Och gör vad som helst för att få lite spänning i livet? Men här är det Natalie Söderqvist som har rollen som den uttråkade Julie, medan Meadows är Viola i dramat.
Klas Ekegren är Jean och Lina Englund den försmådda flickvännen Kristin.
Överklasstjejen Julies midsommarnattsdröm och äventyr med betjänten Jean slutar som det brukar. Inte bra. Det mesta är sig likt, om man sett Fröken Julie förr:vi befinner oss ofta i slottsköket och Jeans fästmö Kristin är ett relativt tyst vittne i ett drama som egentligen bara kretsar kring två personer och deras maktkamp --- eller deras kamp mot att vara uttråkade. För Jean är en skitstövel i snygg förpackning och passande nog: första gången han såg Julie var från ett dass.
Fröken Julie sattes häromåret upp på Stockholms Stadsteater. Men filmversionen har sitt att tillföra: man känner hur förankrad den här historien är i 1920-talet.
I ett gammalt avsnitt av SVT:s bokprogram Babel pratade en panel om Strindberg som kvinnohatare och att man ska läsa alla Strindbergs texter som skrivna av en man som hatar kvinnor. Tveksamt råd, men intressant synpunkt.
1920-talet var den första frigörelsevågen. Strindberg var en av dem som inte gillade den. Det har kommit många ”vågor” sedan dess, och nu är vi mycket vana vid att se kvinnor som uppför sig som män, som i Hungerspelen och Divergent, och det är det som gör att de överlever. Strindbergs tes i Fröken Julie är att kvinnor som blivit uppfostrade som män måste gå under. Undras vad han hade sagt om Katniss Everdeen, Tris Pryor och de andra macho-tjejerna som härskar på bio just nu? Och bokstavligen slår knock-out, både i krig och kärlek. Kvinnosynen i masskulturen och populärkulturen har verkligen förändrats.
Men när man ser filmer som Midnatt i Paris som utspelar sig i ett 1920-tal där kvinnor får ta för sig (huvudpersonen får till och med dansa med Djuna Barnes som för!) och har blivit vana vid att arbeta under Det Stora Kriget förstår man vilken omvälvning 1920-talet var --- och även varför Strindberg, som ofta bodde i Frankrike, fick skrämselhicka. Även om han aldrig dansade med Djuna Barnes!
Regi: Michael Berg
Medverkande:Nathalie Söderqvist, Klas Ekegren,
Lina Englund, Görel Crona, Michelle Meadows
Lina Englund, Görel Crona, Michelle Meadows
Sverige, 2013
Noble Entertainment
Regi: Michael Berg
Medverkande:
Nathalie Söderqvist, Klas Ekegren,
Lina Englund, Görel Crona, Michelle Meadows
Lina Englund, Görel Crona, Michelle Meadows
Sverige, 2013
Noble Entertainment
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.