Första världskrigets helvete möter konstdeckarna
Sophies historia
Originaltitel: The Girl You Left Behind
Översättare: Emö Malmberg
Printz Publishing
Jojo Moyes har gjort succé över hela världen med Livet efter dig (Me before you), som enbart i Sverige har sålts i över 100 000 exemplar. Sophies historia är en efterlängtad ny Jojo Moyes roman och denna gång tar hon sig an om det första världskriget, ett konstverks historia och dagens ”konstdeckarna” och bevisar än en gång att en bra berättare kan väva magi av nästan vad som helst. Jojo MoyesFörsta världskriget fyller 100 år i år. På den tiden det inträffade var det givetvis inte första världskriget (man hoppades att vansinnet aldrig skulle upprepas) utan ”The Great War” - det stora kriget.
Romanen Sophies historia inleds i Frankrike, år 1916.
Sophie Lefevre har flyttat hem från Paris, och driver tillsammans med sin syster familjens hotell i den lantliga hemstaden medan deras respektive män slåss vid fronten. Sophies man är den kände målaren Edouard Lefevre, som studerat för Matisse, och i flashbacks får vi veta hur Sophie och Edouard träffades – Sophie jobbar som ”shop girl” och det hela är som inspirerad av en Zola roman The Ladies' Paradise (samma roman som för övrigt ligger till grund för BBC serien The Paradise) – Sophie jobbar i ”paradiset” och ska erbjuda shopparna en respit från den verkliga världen. Edouard köper present efter present i varuhuset och ger till Sophie. Så småningom målar han hennes porträtt, och de gifter sig.
Det är detta porträtt som kommer att orsaka så mycket besvär och så många intriger … När nye tyske kommendanten får syn på Sophies porträtt blir han besatt av porträttet --- eller av Sophie? Eller av båda två?
90 år senare har Sophies porträtt behållit sin magi. Liv Halston äger det och ser det som sin bästa vän --- Sophie är den enda hon klarar av att prata med efter makens för tidiga bortgång. Han var 38 och berömd arkitekt, hon var 26 och behövde inte jobba. Tillsammans reste de över hela världen. Porträttet var hennes bröllopspresent.
Fyra år efter makens död blir Liv kär i en ”konstdeckare” – Paul. Jobbet han håller på med innebär att han ska återbörda Sophies porträtt till Edouards familj – år 2006, 90 år efter det målats. Liv Halston vägrar. Sophie är hennes bästa vän, och man ger inte bort sin vän till någon, speciellt inte Edouards känslokalla familj som alltid hatat Sophie.
Liv börjar själv leka konstdeckare, jakten tar henne till Paris, där hon bland annat träffar en ättling till Sophie, Sophies brorson. Han hävdar bestämt att Edouards snobbiga familj inte har rätt till Sophies porträtt– de ville aldrig veta av vare sig henne eller Edouard. Han hoppas att hans landsmän ska förlora rättegången! Men han kommer också med mer information: Sophie var hatad och utfrusen av sin egen familj. De sa att hon var en kollaboratör och en tyskälskare …
Är det så att den tyske kommendanten stal porträttet av Sophie, som Edouards familj hävdar, eller är det så att Sophie frivilligt gav det till honom?
Till saken hör att varken nazister eller judeförföljelser var en del av första världskriget, och Livs motståndare är rika franska gubbar, men media har sin vinkling och folk känner i allmänhet bättre till andra världskriget på grund av att det finns med i fler storfilmer och bästsäljarböcker.
För att få behålla Sophies porträtt hos sig måste Liv sälja sitt hus för att betala advokatkostnaderna, och dessutom själv hitta obruten proveniens ända tillbaka till 1916 för att bevisa att tavlan inte en enda gång blivit stulen, utan hela tiden varit gåva eller köpt/såld med kvitto till. Vansinnigt, men sant. Välkommen till konstdeckarnas absurda värld, där du måste bevisa att du äger vad du redan köpt.
För att vinna målet är Liv tvungen att gå på djupet med sanningen om Sophie, vad som hände för 90 år sedan, och vad som blev av Sophie. För hon försvann spårlöst. Så vad hände egentligen med Sophie?
Sophies historia ger en fascinerande och uppslukande bild av vardagligt liv under första världskriget, kombinerat med en konstdeckarintrig i nutid – för målaren Edouard och den tyske kommendanten var inte ensamma om att bli besatta av Sophie. Besattheten sprider sig även till Liv, 90 år senare.
Sophies historia innehåller två starka kvinnoporträtt, om tjejer som aldrig ger sig, hur mörkt det än ser ut --- och de båda har gemensamt att de ”lämnats” av sina män (en har försvunnit i kriget, en har dött) vilket originaltiteln understryker: The Girl You Left Behind. Men att vara den som är kvar innebär att man måste bli den som kämpar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.